• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Reklama AEC

Śnieżka - wielkie malowanie

Nie można powiedzieć, by wyniki Śnieżki za pierwsze półrocze tego roku były słabe. Przeciwnie: przychody wyniosły 289,3 mln zł, czyli w relacji rocznej wzrosły o 2 proc. Faktem jest, że równocześnie stanowiły 96,2 proc. kwoty notowanej w analogicznym okresie roku 2013 – ale półroczne zyski były lepsze niż rok i dwa lata temu.

Obrazuje to zresztą poniższa tabelka (mowa o danych skonsolidowanych):

Przedsiębiorstwo, jak widać, poprawiło swoje marże. Dwa lata temu rentowność operacyjna za okres od początku stycznia do końca czerwca wynosiła 9,7 proc., przed rokiem 8,8 proc., teraz 11,8 proc. Rentowność netto wynosząca 8 proc. też była lepsza niż rok i dwa lata temu.

Finalnie pierwsze dwa trymestry roku 2015, rozpatrywane razem (narastająco) pozwoliły wygenerować 34,06 mln zł zysku operacyjnego i 23,15 mln zł zysku netto.

Zyski i przychody to kwoty, na które gracze giełdowi (czy ogólnie – osoby obserwujące rynek) – często patrzą w pierwszej kolejności. W takim razie weźmy chwilę oddechu, skoro wątek ten z grubsza już omówiliśmy – i przypomnijmy, czym jest Śnieżka.

Podmiot dominujący grupy to Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka S.A. Cała grupa jest sporym przedsiębiorstwem, produkującym farby, emalie, impregnaty i np. rozcieńczalniki. Jest to więc przedstawiciel segmentu zwanego chemią budowlaną. Akcjonariat spółki, według jej witryny sieciowej, wygląda tak:

Piotr Mikrut jest prezesem zarządu, Stanisław Cymbor przewodzi radzie nadzorczej, Jerzy Pater to jej wiceprzewodniczący.

Spójrzmy na wykres kursu akcji:

Główny motyw na wykresie to trend wzrostowy, który ciągnie się od dawna - przynajmniej od połowy sierpnia 2014 roku. Obecnie linia wyznaczająca tę tendencję (na wykresie w skali liniowej) przebiega mniej więcej przy 46,30 zł, gdzie zresztą można też lokować jedno ze wsparć. Wykres notował niedawno maksimum na 59,50 zł, ale tam zawrócił, nastąpiła korekta. Jeszcze niedawno wskaźnik %R sugerował zakup walorów i można było mniemać, że okolica 53 zł obroni się, ale ostatnia sesja (z czarną, spadkową świecą) sugeruje, że możemy iść w kierunku 50 zł czy nawet jeszcze niżej. Zasadniczo jednak zakładamy, że ruchy te mają charakter poważnej, ale korekty – i niewykluczone, że ogólny trend przetrwa.

Jak wyglądały ostatnio pozycje bilansowe Śnieżki jako grupy? Spójrzmy niżej:

Aktywa obrotowe w relacji rocznej, tj. od finału czerwca 2014, wzrosły o 3,3 proc., do 259 mln zł. Aktywa trwałe skurczyły się o 7 mln zł. Zajmują one niespełna 40 proc. w sumie bilansowej, przy czym zachowana jest złota reguła bilansowa, tj. pokrycie tychże aktywów trwałych kapitałem własnym.

Wskaźnik płynności bieżącej nie jest wysoki, niemniej aktywa obrotowe przewyższają zobowiązania krótkoterminowe. Wskaźnik ten, jak się wydaje, przybiera wyższe wartości w finalnych momentach poszczególnych lat, gdy notowane są niższe poziomy długów bieżących.

Przepływ środków pieniężnych r/r był ujemny, jakkolwiek w samym półroczu wzrosły one z 13,4 mln zł do 22,8 mln zł (co jednak nie podwyższyło wypłacalności natychmiastowej, a to z uwagi na wzrost zobowiązań krótkoterminowych; wypłacalność ta ostatecznie wyniosła 9 proc.).

Zadłużenie ogólne z grubsza mieści się jeszcze w normie (57 proc.), tolerować można też, jak się wydaje, poziom zadłużenia kapitału własnego (1,37 pkt).

Wpływ na wyniki Śnieżki w badanym okresie miała m.in. ciężka sytuacja polityczno-gospodarcza Ukrainy, co osłabiło sprzedaż na rynkach wschodnich. Jeśli chodzi o asortyment, to główną kategorią są szeroko pojęte wyroby dekoracyjne (które dały 77,5 proc. ogólnych obrotów skonsolidowanych), poza tym istotne są też segmenty 'chemia budowlana' i 'towary'. Sprzedaż wzrosła jednak tylko w obszarze wyrobów dekoracyjnych.

Z raportu dowiadujemy się też, że grupa "kontynuowała realizację strategii multibrandingowej" (ma to być budowanie silnych marek dla określonych dziedzin) i doskonaliła procesy sprzedażowe oraz logistyczne. Długoterminowa strategia zakłada "uzyskanie wiodącej pozycji na rynku farb i lakierów w Europie Środkowo-Wschodniej", chodzi tu zwłaszcza o Polskę, Ukrainę, Mołdawię, Białoruś i Rosję. Rozwijane mają być m.in. takie marki jak Śnieżka, Magnat, Beston czy Proximal, nie wyklucza się też inwestycji kapitałowych.

 

Kamil Kiermacz

  • Popularne
  • Ostatnio dodane

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze