CCC - kwartał nie wzbudził euforii
- Utworzono: poniedziałek, 09, listopad 2015 04:10
W zasadzie nie trzeba mówić, że CCC to jedna z czołowych polskich firm obuwniczych, produkujących i sprzedających buty najróżniejszego rodzaju. Marka jest powszechnie znana w całym kraju.
Z drugiej strony, nie zawsze orientujemy się, jak tak naprawdę zorganizowane jest dane przedsiębiorstwo, znane nam głównie przez pryzmat jego wyrobów. Otóż CCC to obecnie rozbudowana grupa kapitałowa, mająca liczne spółki zależne - nie tylko w Polsce, ale też m.in. w Turcji, Austrii czy w Niemczech. W istocie skład grupy, nie licząc jednostki dominującej, jest taki:
Grupa ma obecnie 751 placówek w ramach sprzedaży. Tak czy inaczej to duża liczba w skali polskiej czy europejskiej, ale dodajmy do tego, że rok temu (ściślej, 30 września 2014) było ich 692. Nastąpił zatem imponujący wzrost o blisko 60 punktów.
Większość sklepów CCC to sklepy własne - np. w Polsce ostatnio było takich 405. Własne placówki firma ma też m.in. w Czechach (77 punktów) czy na Węgrzech (58 miejsc) oraz w paru innych krajach. Dodatkowo funkcjonuje jednak także sieć franczyzowa, szczególnie mocno rozwinięta w Rumunii (ostatnio 38 punktów).
W samym trzecim kwartale CCC otworzyła m.in. 5 salonów w Niemczech, a także placówki w 8 innych państwach.
Spójrzmy na skonsolidowane wyniki finansowe:
W ciągu 9 miesięcy tego roku obroty wyniosły 1,55 mld zł, co oznacza, że w relacji r/r wzrosły o 16,7 proc., czyli bardzo solidnie. Wiodąca była tu Polska, gdzie wypracowano prawie miliard złotych, drugie miejsce miały Czechy (134,7 mln zł), trzecie Węgry (93,03 mln zł). CCC sprzedaje już nawet w Turcji (5 mln zł).
Wynik brutto na sprzedaży powiększył się, niemniej odpowiadająca mu marża nieco spadła - z 55,3 proc. do 53,8 proc. Jest dość ciekawe to, że EBITDA utrzymał się na podobnym poziomie mimo sporych różnic na poziomie EBIT (ale cóż, odmiennie ukształtowała się też amortyzacja). W każdym razie zysk operacyjny osunął się ze 144,5 mln zł do 130,2 mln zł, co odpowiadało spadkowi odpowiedniej marży z 10,9 proc. do 8,4 proc. Rentowność netto wzrosła z 8,3 proc. do 9,4 proc.
CCC nadal ma oczywiście mocną pozycję na rynku i wyniki, których wiele innych firm mogłoby jej pozazdrościć. Ale prawda jest taka, że np. sam trzeci kwartał został powszechnie odebrany jako słaby. Grupa zanotowała w tym okresie tylko 24,3 mln zł skonsolidowanego zysku operacyjnego - tj. dużo mniej niż połowę kwoty wypracowanej rok wcześniej (i to przy niższych przychodach). Zysk netto za lipiec, sierpień i wrzesień 2014 to 40,24 mln zł, w tym roku tylko 33,83 mln zł.
EBIT za sam III kw. okazał się słabszy od 14,6 proc. od konsensusu PAP, jakkolwiek wynik netto przebił ten konsensus o 8,8 proc. Był to jednak w pewnym stopniu skutek dodatniej kwoty z tytułu podatku dochodowego.
Co widzimy w bilansie? Majątek trwały i obrotowy są mniej więcej zbliżone do siebie udziałem w ogólnej sumie. Co ciekawe, aktywa obrotowe r/r obniżyły się o 9,2 proc., a trwałe wzrosły aż o 74 proc., głównie na pozycji aktywów z tytułu podatku odroczonego.
Wskaźnik płynności bieżącej jest wysoki (1,86 pkt, wzrósł w relacji rocznej), dobrze wygląda wypłacalność natychmiastowa (33 proc.), zadłużenie aktywów jest w normie (46 proc.), ogół długów nie przekracza kapitału własnego, jest zachowana złota reguła bilansowa.
Na razie więc pewne słabości rachunku zysków i strat nie przekładają się na podstawowe wskaźniki bilansowe, w każdym razie nie w ostentacyjny sposób.
Rynek odebrał rezultaty trzeciego trymestru negatywnie. I tak od kilku dni, po teście linii 180 zł, notowania lekko się osuwały, ale w piątek 6 listopada nastąpił spadek o ponad 7 proc. Ruch ten być może zostanie skorygowany, ale generalnie otwarta jest droga do rejonu 147 - 152,50 zł. Niżej można rozważać linię 140 zł, a następnie 130 zł. Trend wzrostowy należy do przeszłości, zaś o poprawie moglibyśmy mówić, gdyby ceny wybiły się przynajmniej ponad 170 zł.
Kamil Kiermacz
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5837 gości