Torpol na torach
- Utworzono: wtorek, 10, listopad 2015 04:15
Torpol to przedsiębiorstwo, które zajmuje się budownictwem infrastrukturalnym. W tym wypadku oznacza to głównie prace przy liniach komunikacyjnych: kolejowych i miejskich (zwłaszcza tramwajowych). Firma buduje i modernizuje układy torowe, obiekty inżynierskie, ekrany akustyczne, ścieżki rowerowe itd. Funkcjonuje głównie na rynku polskim, ale poza tym również w Norwegii i nawet w Serbii.
W raportach zbiorczych (branżowych) Torpol porównujemy ze spółkami Trakcja PRKiI oraz ZUE, które funkcjonują w podobnym obszarze.
Oto struktura grupy Torpol.
Torpol właśnie zaprezentował swój raport okresowy za III kwartał tego roku. Oto i skonsolidowane rezultaty za 6 i 9 miesięcy - wraz z danymi porównywalnymi z roku ubiegłego.
Rok obecny to czas poważnej zwyżki przychodów - co było wyraźnie widoczne już w I kw. i I półroczu. Po trzech trymestrach notowano wpływy ze sprzedaży wynoszące łącznie 842,88 mln zł, tj. stanowiące więcej niż dwukrotność analogicznej kwoty sprzed roku. Równolegle grupa Torpol podwyższyła kwoty zysków (brutto na sprzedaży, EBITDA, EBIT i netto). Nie w każdym jednak przypadku wzrosły odpowiadające im marże. Oto np. zysk operacyjny w kwocie 33,98 mln zł to 196,8 proc. sumy z pierwszych 9 miesięcy roku 2014 - ale rentowność EBIT spadła z 4,25 proc. do 4,03 proc. Naturalnie to ruch o charakterze kosmetycznym, podobnie jak delikatne obniżki marż brutto na sprzedaży i EBITDA. Poza tym widzimy, że finalna rentowność na czysto uległa poprawie. Poprzednio notowano 2,83 proc., teraz 3,15 proc. Uzyskany rezultat jest też lepszy niż 1,63 proc. z okresu półrocznego.
Na wyniki główny wpływ ma jednostka dominująca - to ona wygenerowała w zasadzie całość obrotów i zysków (w istocie jej wynik operacyjny na poziomie 34 mln zł był nawet minimalnie wyższy niż kwota skonsolidowana).
Co pokazuje nam bilans grupy kapitałowej? Na przykład dominację aktywów obrotowych nad trwałymi po stronie majątku. Te pierwsze to ponad 4/5 sumy bilansowej. Składają się one głównie z pozycji należności z tytułu dostaw i usług (423,2 mln zł). Zapasy są skromne (rzędu 22,5 mln zł pod koniec września), większe znaczenie mają środki pieniężne. Co prawda w stosunku do grudnia 2014 ich poziom znacznie się obniżył (o połowę), niemniej wypłacalność natychmiastowa nadal utrzymuje satysfakcjonujący poziom 22 proc. Bardziej problematyczne jest może to, że cash-flow był ujemny na poziomie operacyjnym (-90 mln zł). Wynikało to głównie ze zmiany stanu należności.
Wskaźnik płynności bieżącej na poziomie 1,35 pkt spełnia teoretyczne minima - i zresztą od grudnia 2014 wyraźnie wzrósł, głównie dzięki redukcji zobowiązań krótkoterminowych. Co prawda równolegle wzrosły zobowiązania długoterminowe, ale zawsze to lepsza zamiana, niż odwrotna (która powodowałaby, że grupę coraz silniej gonią bieżące długi).
Zachowana jest złota reguła bilansowa, natomiast problematyczne zdaje się to, że Torpol wciąż utrzymuje wysokie zadłużenie ogólne, z pewnością przekraczające teoretyczne normy. Ostatnio jest to 72 proc. Przekłada się to też na dość wysoki wskaźnik zadłużenia kapitału własnego (2,54 pkt).
Spójrzmy na wykres kursu akcji.
Po okresie silnych wzrostów (od końcówki stycznia do końcówki maja) widać było trend spadkowy. Został on jednak w połowie października pokonany, tzn. przebito okolicę 11,40 zł. Przez moment testowano poziom 13 zł, ale ruch był przedwczesny. Ostatnie sesje to wahania w zakresie 12,15 - 12,80 zł. Generalnie jednak nie ma powodu, by całkiem wykluczać dalsze ruchy na północ.
Jak zarząd opisuje działalność w badanym okresie? Grupa, jak czytamy, "kontynuowała dotychczasową działalność operacyjną". W Polsce realizowano głównie projekty infrastrukturalne dla PKP PLK, finansowane z "dotychczasowej perspektywy unijnej rozliczanej do końca 2015 roku". Przeprowadzono też reorganizację biznesu na rynku norweskim. Na dzień 30 września 2015 roku portfel zamówień Torpolu opiewał na 0,9 mld zł netto (bez udziału konsorcjantów), co zapewnia prace nie tylko na rok 2016, ale i 2017. Główne dwa kontrakty to "Łódź Fabryczna" i "E75 Rail Baltica", stanowiące razem ponad 70 proc. portfela.
Zarząd zwraca uwagę na fakt, że grupa poprawiła wynik na działalności finansowej - w miejsce 2,4 mln zł straty, notowanej rok temu w ciągu 9 miesięcy, miała 1,1 mln zł na plusie. Był to skutek "obniżenia kosztów finansowania kredytowego po debiucie spółki na rynku GPW i łatwego dostępu do finansowania zewnętrznego".
J. Sobal
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 4449 gości