Prime Car kontynuuje strategię
- Utworzono: czwartek, 12, listopad 2015 04:48
Przed nami Prime Car Management - spółka, której akcje zadebiutowały w handlu na głównym parkiecie warszawskiej GPW w kwietniu roku 2014.
Emitent tworzy grupę kapitałową z trzema podmiotami - Futura Leasing, Masterlease i Futura Prime. Działalność grupy polega na leasingu samochodów, a także świadczeniu usług zarządzania flotą (tj. car fleet management (CFM) pod marką Masterlease. W ramach swojej działalności oferuje trzy rodzaje usług: leasing (finansowy lub operacyjny), leasing z usługami (FSL oraz semi-FSL) oraz zarządzanie flotą.
Nie jest to małe przedsiębiorstwo. Dość powiedzieć, że skonsolidowana suma bilansowa Grupy PCM opiewała pod koniec września 2015 (jak wynika z najnowszego raportu) na 1,32 mld zł. Było to, swoją drogą, blisko 120 proc. kwoty prezentowanej rok wcześniej.
W aktywach 566,4 mln zł przypadało ostatnio na należności z tytułu leasingu finansowego, a 561,5 mln zł - na aktywa rzeczowe (klasyfikowane jako leasing operacyjny). Innymi słowy, chodzi tu o pojazdy, którymi spółka dysponuje. Pozostałe pozycje aktywó są dużo mniej istotne. Środki pieniężne np. prezentują się skromnie: było to po koniec września 2,67 mln zł, zresztą tylko połowa kwoty notowanej 30 września 2014.
Zobowiązania łącznie to 858,06 mln zł, a więc to one dominują w pasywach, bo na kapitał własny przypada tylko 466,25 mln zł.
A jak wyglądały przychody i zyski? Spójrzmy na tabelkę z kwotami skonsolidowanymi.
Przychody za 9 miesięcy to 398,3 mln zł. Suma może i niemała, ale jednak stanowiąca tylko 95,2 proc. kwoty wypracowanej w analogicznym okresie roku ubiegłego. Inaczej mówiąc, przychody nieco spadły, jakkolwiek sygnalizowane było to już wynikami półrocznymi.
Wyniki brutto i netto też wyraźnie obniżyły lot, co przełożyło się na spadek rentowności (ale i to było zapowiadane wcześniejszymi rezultatami). Finalnie po 9 miesiącach notowano marżę brutto 9,72 proc. i netto 7,58 proc.
W samym trzecim kwartale przychody też były niższe niż rok temu, ale tylko marginalnie, bo o 0,8 proc. (wyniosły 126,62 mln zł). Zysk netto za ów okres to 9,06 mln zł - wobec 10,91 mln zł w III kw. 2014. A zatem lipiec, sierpień i wrzesień pozwoliły do pewnego stopnia nadgonić nadszarpnięte wcześniej rezultaty.
Spójrzmy na wykres kursu.
Generalny trend od roku pozostaje zniżkowy. Szczyt z listopada 2014 to 58 zł, a tymczasem teraz cena schodzi poniżej 40 zł. W istocie o wyraźniejszej poprawie sytuacji moglibyśmy mówić dopiero, gdyby kurs wrocił przynajmniej ponad poziom 43,50 zł, co oznaczałoby przebicie linii trendu. Poważniejszym potwierdzeniem byłoby wyprowadzenie notowań ponad 45 zł. Wyżej istotnym oporem jest okolica 48 zł, następnie 50 zł.
Powróćmy jeszcze do wyników. Na skonsolidowane główny wpływ ma jednostka dominująca, w tym sensie, że jej 9-miesięczne przychody wyniosły 357,6 mln zł, tj. 90 proc. kwoty skonsolidowanej.
Co przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej, to niepokoi fakt, że w grupie były one silnie ujemne w badanym okresie (-121,8 mln zł), zresztą w jednostce też.
A jak zarząd podsumowuje wyniki? Zdaniem władz grupy sytuacja była normalna i zarówno firma rozwijała się normalnie, jak i rynek stabilnie się powiększał. Flota Grupy Masterlease pod koniec września wynosiła łącznie 25.567 samochodów, o 2.707 pojazdów więcej niż rok wcześniej. Poza tym realizowano cele sprzedażowe i nie ma obecnie planów zmiany strategii. Firma, jak czytamy, "wygrała wiele kluczowych przetargów na dostawę flot samochodów do korporacji". Negatywna dla grupy będzie natomiast ewentualna dalsza obniżka rynkowych stóp procentowych.
B. Garga
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5733 gości