Jak radzi sobie Tell?
- Utworzono: czwartek, 19, listopad 2015 04:10
Tell (jako grupa) dzieli swą aktywność na trzy główne segmenty: zarządzanie sieciami punktów sprzedaży detalicznej, wsparcie sprzedaży i e-biznes.
Pierwszy segment to dystrybucja usług telefonii komórkowej, firmowanych markami Orange (tym zajmuje się sam Tell S.A., tj. spółka-matka), T-Mobile (przez Euro-Phone S.A.) i Plus (przez PTI sp. z o.o.).
Wsparcie sprzedaży obsługuje Cursor S.A. Chodzi tu o usługi promocji produktów, outsourcing przedstawicieli handlowych czy tzw. merchandising (obsługa ekspozycji towarów w sieciach handlowych).
E-biznesem zajmuje się Divante sp. z o.o., ale i po części Cursor. Chodzi tu o różne zagadnienia związane ze wspieraniem handlu internetowego – np. projektowanie i tworzenie platform e-sklepów, generowanie ruchu, e-marketing itd.
Spójrzmy zatem na skonsolidowane rezultaty finansowe Tell za 9 miesięcy tego roku.
Obroty były solidne - wyniosły w tym roku 247 mln zł za okres od 1 stycznia do 30 września. Była to zwyżka o 32 proc. Można tu wspomnieć, że Eurotel, który też prowadzi salony usług komórkowych, odnotował 198,4 mln zł (a także zysk netto w kwocie 5,83 mln zł, co dało rentowność 2,94 proc., niższą niż rok wcześniej).
Tell miał zysk na czysto wynoszący 7,5 mln zł, w tym wypadku marża wyniosła 3,04 proc. - i w relacji r/r wzrosła, bo poprzednio notowano 2,42 proc.
Naturalnie porównywanie Tell i Eurotel jest tylko częściowo uprawnione, bo jednak w Tell obecnie bardzo dużą rolę grają przychody spółek z obszaru e-commerce. Oto bowiem z raportu dowiadujemy się, że 48 proc. zysku oepracyjnego za trzy kwartały powstało dzięki Cursor i Divante - a 52 proc. dał segment zarządzania sieciami sprzedaży detalicznej.
W bilansie mamy wskaźnik płynności bieżącej na poziomie 1,10 pkt pod koniec września. Nie jest to poziom zbyt wysoki, ale w relacji rocznej wzrósł (poprzednio notowano 1,03 pkt). Wypłacalność natychmiastowa stoi dość nisko (4 proc.). Oba wskaźniki są trochę słabsze niż w Eurotelu (tam 1,35 pkt i 9 proc.).
Przeciwnie do Eurotelu, Tell nie zachowuje złotej reguły bilansowej. Faktem jest jednak, że odbiega od niej tylko nieznacznie.
Ogólne zadłużenie aktywów na poziomie 52 proc. można uznać za mieszczące się w teoretycznych normach. W Eurotelu jest ono niższe (38 proc.) i r/r spadło - a tu wzrosło. W obu przedsiębiorstwach zobowiązania są niższe niż kapitał własny.
Sieć sprzedaży Tell składała się na koniec badanego okresu z 301 sklepów. Co ciekawe, rok wcześniej było ich dużo więcej, bo 324. Zeedukowano liczbę sklepów każdej z trzech sieci: Orange, T-Mobile, Plus. Główne przychody w tym segmencie dają telefony abonamentowe i usługi telekomunikacyjne, mniejsze znaczenie (11,3 mln zł w 9 miesięcy) mają zestawy i doładowania pre-paid. Ogólnie w segmencie sprzedaży detalicznej przychody spadły w relacji rocznej o 17 mln zł, tak więc ogólny wzrost skonsolidowanych obrotów grupa zawdzięcza nowym spółkom z e-commerce.
Co mówi nam wykres kursu akcji? U progu roku papiery można było nabywać za mniej niż 9,30 zł od sztuki, zaś w czerwcu szczęśliwcy sprzedawali po 14 zł. W listopadzie szczyty czerwcowe niemal się powtórzyły, jakkolwiek widzimy, że następuje korekta, co potwierdza też %R. Wsparcia to np. 13 zł i 12,25 zł.
J. Sobal
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5718 gości