Redan - o styczniu i nie tylko
- Utworzono: piątek, 05, luty 2016 19:49
Najnowszy komunikat bieżący Redan podsumował sprzedaż za styczeń roku 2016. Otóż przychody ze sprzedaży za ów okres oszacowano na 38 mln zł, co oznacza wzrost o 11 proc. w relacji rocznej.
Analogicznie o 11 proc. (do 120,7 tys. metrów kw.) wzrosła powierzchnia sklepów należących do Grupy Redan. Firma ma przy tym dwa segmenty: dyskontowy i modowy. W pierwszym (sieć Textilmarket) sprzedaż r/r wzrosła aż o 17 proc. (do 22 mln zł), w drugim też zwyżkowała, ale tylko o 3 proc. (do 16 mln zł). Drugi segment obejmuje punkty sprzedające marki Top Secret, Troll i DryWash.
Komunikat nie odnosi się do zysków lub ewentualnych strat. Co więcej, nie znamy jeszcze wyników za rok 2015 - natomiast możemy mówić o tym, co działo się w okresie trzech pierwszych kwartałów tegoż roku. Cóż, zawsze daje to jakąś perspektywę oceny firmy.
Spójrzmy zatem na skonsolidowane wyniki Grupy Redan za ów okres:
Sam III kw. pozwolił uzyskać 130,86 mln zł przychodów, co oznaczało wzrost w relacji rocznej o 2,9 proc. Trymestr ten jednak przyniósł skromny zysk operacyjny (tylko 580 tys. zł, w lipcu, sierpniu i wrześniu 2014 było to 4,63 mln zł), a poza tym 1,18 mln zł straty netto (rok wcześniej strata ta opiewała na 83 tys. zł).
Nasza tabela uwzględnia jednak dane w ujęciu narastającym. Ale i tu sprawy nie wyglądają całkiem dobrze. Wzrost sprzedaży o 9,6 proc. nie przełożył się na wzrost zysków, a wręcz przeciwnie. EBITDA utrzymał się na powierzchni, ale z marżą wynoszącą tylko 1,37 proc. (rok wcześniej 3,47 proc.).
Działalność operacyjna jako taka przyniosła stratę w kwocie 436 tys. zł, a obciążenie wyniku kosztami finansowymi doprowadziło do 6,6 mln zł straty netto.
W bilansie dominują aktywa obrotowe, ostatnio 217,7 mln zł. W ciągu roku wzrosły nader solidnie, bo o 21 proc. Był to wzrost głównie na pozycjach zapasów i należności handlowych, w sumie zrozumiały, jeśli wziąć pod uwagę powiększenie sprzedaży. Środki pieniężne w relacji rocznej też wzrosły, jakkolwiek w ciągu samych 9 miesięcy uległy redukcji.
Wskaźnik płynności bieżącej poprawił się w porównaniu z 30 września 2014, rosnąc z 1,14 pkt do 1,34 pkt - to akurat pozytywne, podobnie jak zwiększenie się wartości wskaźnika obrazującego zachowanie złotej reguły bilansowej (ostatni wiersz tabeli bilansu). Udało się też - i to niewątpliwie jest plus - obniżyć wyraźnie zadłużenie aktywów - z niepokojącego poziomu 77 proc. do ok. 62 proc. Wynikało to jednak nie tyle z redukcji zobowiązań, co z powiększenia aktywów.
Nawiasem mówiąc, majątek trwały też wzrósł - głównie na pozycjach aktywów z podatku odroczonego oraz aktywów rzeczowych. Te ostatnie przez 12 miesięcy zwiększyły się z 31 mln zł do 42,9 mln zł.
Segment modowy ma niestety swoje kłopoty i są one chyba poważne, biorąc pod uwagę, że jego strata na sprzedaży za 9 miesięcy to 10,2 mln zł (pogłębienie o 5,2 mln zł r/r). Owszem, nowa kampania reklamowa marki Top Secret poprawiła wzrost wejść i sprzedaży, ale nie na tyle, by pokryć koszty kampanii. Teraz jednak zarząd Redanu zakłada, że uda się pogłębić marżę handlową w tym segmencie, zmniejszyć koszty i lepiej zarządzać towarem. W roku 2016 część modowa miałaby przekroczyć próg rentowności.
Część dyskontowa ma się lepiej, jakkolwiek i tu nie wszystko wygląda rewelacyjnie. M.in. w 2015 później niż w 2014 doszło do oczekiwanego poziomu sprzedaży sezonowych artykułów wiosennych.
Na koniec września 2015 Grupa Redan miała 334 sklepy własne na rynku dyskontowym, a poza tym 270 sklepów (w tym 232 franczyzowe i 78 multibrandowych kornerów franczyzowych) - na rynku modowym. 93 proc. wszystkich sklepów działało w Polsce. Sprzedaż zagraniczna stanowiła 6,6 proc. całych przychodów skonsolidowanych za okres 9 miesięcy - i jej udział r/r mocno spadł, bo poprzednio było to 10,2 proc. :
Wykres kursu akcji Redan raczej nie napawa przesadnym optymizmem. Oto bowiem widzimy trend jawnie spadkowy. W kwietniu 2015 kurs podchodził jeszcze do 4,35 zł, w grudniu 2015 notowano 1,45 zł jako wsparcie, teraz cena jest nieco wyższa i można nawet doszukiwać się sugestii kupna na wskaźniku STS - tyle że naprawdę istotne byłoby dopiero przebicie oporu w zakresie 1,95 - 2,05 zł, następnie zaś 2,23 zł i 2,62 zł.
J. Sobal
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5772 gości