Stalexport - udany rok
- Utworzono: wtorek, 08, marzec 2016 04:02
Stalexport Autostrady to firma, której rdzeń działalności od dobrych kilku lat zawiera się tak naprawdę w drugim członie nazwy. Człon pierwszy to w zasadzie historyczna pozostałość z dawnych czasów, gdy przedsiębiorstwo to funkcjonowało w branży stalowej.
Główna działalność to budowa i późniejsza obsługa oraz eksploatacja płatnych autostrad. Mamy tu na myśli zwłaszcza odcinek Katowice – Kraków A4, na który firma ma koncesję do roku 2027 i pobiera z tego tytułu opłaty za przejazdy.
Rok 2015 przyniósł grupie kapitałowej wzrost przychodów o 18 proc. w relacji rocznej. Zysk netto zwiększył się o 82 proc., do 119,4 mln zł. Wzrost obrotów wynikał przede wszystkim ze zwyżki przychodów z tytułu poboru opłat za przejazd autostradą A4 na odcinku Katowice-Kraków. Ta zwyżka wynikała zarówno ze wzrostu stawek za przejazd, jak i z tego, że zwiększył się poziom natężenia ruchu (o 8,6 proc. r/r).
Spójrzmy na kwoty skonsolidowane:
W latach 2009 - 2015 przeciętne przychody roczne opiewały na 194,4 mln zł. Z roku na rok obroty, jak widzimy, były coraz wyższe (przy czym w roku 2009 notowano tylko 138,8 mln zł). Ani razu przedsiębiorstwo nie notowało strat - no cóż, nie zaskakuje nas fakt, że biznes, w którym działa Stalexport, jest intratny.
W roku 2015 rentowność operacyjna grupy wyniosła aż 64,6 proc., marża netto natomiast 45,5 proc. Jak łatwo zauważyć, w całym okresie 2009 - 2015 były to marże rekordowe.
Pod koniec roku 2015 aktywa trwałe grupy opiewały na 1,17 mld zł, obrotowe natomiast wynosiły 205 mln zł. Majątek trwały to, co ciekawe, głównie wartości niematerialne i pozostałe inwestycje długoterminowe (każda z tych kwot opiewała na ponad pół miliarda).
Złota reguła bilansowa nie jest zachowana, kapitał własny jest na to stanowczo zbyt mały. Wskaźnik płynności bieżącej niestety obniżył lot w relacji rocznej i dwuletniej, schodząc do 1,11 pkt. W większości aktywa obrotowe to środki pieniężne, stąd też wypłacalność natychmiastowa jest bardzo wysoka (wskaźnik powyżej 1 pkt). Wypłacalność ta z teoretycznego punktu widzenia nie musi być tak duża (w istocie nierzadko mówi się, że 0,2 pkt z powodzeniem wystarcza), więc zapewne nie powinna nas niepokoić pewna redukcja tego wskaźnika.
Ogólne zadłużenie powoli się zmniejsza, z 80 proc. (koniec roku 2013) do 69 proc. (koniec 2015) - co oczywiście może i powinno cieszyć inwestorów. Emil Wąsacz, były minister w rządzie AWS, obecnie prezes Stalexportu, wyjaśnia, że udało się np. obniżyć zobowiązania z tytułu kredytu bankowego zaciągniętego na realizację projektu autostrady płatnej A4 (Katowice - Kraków).
Firma budowała kolejne ekrany akustyczne, rozbudowała też dwa węzły autostradowe (w Mysłowicach i Balicach) - tak w każdym razie dowiadujemy się z raportu. W tym roku również przewidywane są różnego rodzaju prace modernizacyjne i budowlane, w tym np. remont jednego z mostów w województwie małopolskim.
Trzeba oczywiście jeszcze spojrzeć na wykres kursu:
Od dłuższego czasu, w pewnym sensie od roku, na wykresie trwa konsolidacja. Jej dolna granica to 3 zł, niżej mamy 2,90 zł. Poziomy oporu to 3,20 zł, następnie 3,27 zł i ok. 3,34 zł. Maksima z ubiegłorocznych wakacji i jesieni to ponad 3,40 zł.
Adam Witczak
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5822 gości