Torpol - tory w budowie
- Utworzono: środa, 30, marzec 2016 04:05
Torpol zajmuje się budownictwem infrastrukturalnym. Przede wszystkim chodzi tu o prace (budowlane, montażowe, modernizacyjne itd.) przy liniach komunikacyjnych, w szczególności miejskich i kolejowych.
A zatem obiektem zainteresowania Torpolu są układy torowe, ekrany akustyczne, ścieżki rowerowe, trakcje elektryczne, obiekty inżynierskie etc. Firma działa głównie w Polsce, ale realizuje zlecenia także w Norwegii i Serbii. Można ją porównać do takich grup z GPW jak Trakcja PRKiI czy ZUE.
Torpol ma dwa oddziały (Torpole Norge i Torpol Ogranak Beograd), a poza tym trzy podmioty zależne (Torpol Norge AS, Torpol d.o.o., Dimark Oil&Gas sp. z o.o. oraz Afta sp. z o.o.). Pierwszy, drugi i czwarty kontrolowane są 100 proc. przez jednostkę-matkę, Dimark natomiast tylko w 91 proc.
W roku 2015 88,3 proc. skonsolidowanych przychodów dały usługi związane z pracami przy drogach kolejowych. Rok wcześniej było to 93,5 proc. Wzrosła zatem przez rok waga przychodów z obszaru dróg tramwajowych (do 10,3 proc.). Stało się tak m.in. dzięki kontraktom w Oslo i Olsztynie. Przychody denominowane w koronach stanowiły 5 proc. kwoty obrotów Torpolu.
Zdaniem zarządu, rok 2015 był udany i potwierdził prawidłowość strategii przedsiębiorstwa. Przychody wzrosły o 60 proc. w relacji rocznej, zrealizowano także dwa bardzo istotne przedsięwzięcia na zlecenie PKP PLK S.A. (największe w kraju, jak czytamy). Firma weszła też w obszar instalacji do uzdatniania ropy i gazu. W Norwegii pozyskano umowy o łącznej wartości ponad 500 mln koron.
Wyniki skonsolidowane Torpolu (w PLN) wyglądały tak:
1,24 mld zł - takie były przychody. Wzrosły, nie ma co do tego wątpliwości, imponująco, jako że rok wcześniej notowano tylko 775,4 mln zł. Powiększyły się także zyski, choć dynamika ich wzrostu nie dorównała dynamice przychodów. W efekcie np. wynik operacyjny zwiększył się z 32,65 mln zł do 43,26 mln zł, ale odpowiednia marża spadła z 4,21 proc. do 3,5 proc. Marża netto zeszła z 3,23 proc. do 2,58 proc. Finalnie była wyższa niż po półroczu, choć niższa niż po 9 miesiącach.
Można tu dodać, że ZUE i Trakcja przedstawiły wyższe marże EBITDA, EBIT i netto niż Torpol - np. w Trakcji skonsolidowany zysk netto finalnie stanowił 3,9 proc. osiągniętych obrotów. Marża EBIT była tam równa 5,77 proc.
Aktywa trwałe Torpolu pod koniec roku 2015 opiewały na 155,6 mln zł, obrotowe na 520,3 mln zł. Te drugie zmniejszyły się w relacji rocznej o ok. 128 mln zł, ale np. środki pieniężne wydatnie wzrosły - co podwyższyło wypłacalność natychmiastową z 37 proc. do 95 proc.
Złota reguła bilansowa jest zachowana, zaś płynność bieżąca poprawiła się z 1,23 pkt do 1,44 pkt. Stało się tak pomimo redukcji aktywów obrotowych - oto bowiem jeszcze silniej skurczyły się zobowiązania krótkoterminowe. Długoterminowe wzrosły - z 34 mln zł do 91 mln zł - ale taka roszada i tak jest pozytywna.
Torpol jako grupa powiększył również kapitał własny - z 203 mln zł (koniec roku 2014) do 223,6 mln zł (rok później). Formalnie niepokoić może dość wysokie zadłużenie ogólne (67 proc. sumy bilansowej), ale po pierwsze, w relacji rocznej doszło do jego obniżki, a po drugie - są też atuty takie jak np. to, że Torpol nie posiada zadłużenia finansowego netto. To znaczy, że środki pieniężne są większe niż zobowiązania finansowe.
Jak zmieniała się cena akcji?
W drugiej połowie listopada notowano szczyt 14,20 zł na wykresie Torpolu - mniej więcej podobnie jak w końcówce maja 2015. Wyżej jednak nie udało się pójść, ceny osunęły się w dół. Faktem jest, że nastąpiło już dość klarowne odbicie od 10 zł, ale dopiero wyjście mocno ponad 11,50 zł i dobicie przynajmniej do 12,10 zł pozwoli sądzić, że mamy już tendencję wzrostową.
Dodajmy jeszcze, że Torpol w ostatnim czasie posiadał portfel zamówień łącznie opiewający na ponad 0,6 mld zł netto - do realizacji na lata 2016 i 2017. Ponad 60 proc. wartości tego portfela to kontrakt E75 Rail Baltica.
Adam Witczak
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5778 gości