Rezultaty Agory już znane
- Utworzono: poniedziałek, 04, kwiecień 2016 04:02
Agora zapewne najlepiej kojarzona jest z "Gazetą Wyborczą", ale wydawanie tego dziennika to tylko część działalności grupy. W istocie Agora posiada też np. bezpłatny magazyn "Metro", a także pion radiowy (m.in. stacje Złote Przeboje, TOK FM, Rock Radio czy Radio Pogoda). Do Agory należy też sieć kin Helios.
Rok 2015, jak pisze Bartosz Hojka, prezes Agory, upłynął pod znakiem realizacji (skutecznej, o czym szef firmy zapewnia inwestorów) planu rozwoju, który ogłoszono w marcu 2014. Przedsiębiorstwo zanotowało wzrost przychodów skonsolidowanych i poprawiło rentowność (za chwilę ujrzymy to w tabelach). Ba, niektóre segmenty grupy zrealizowały rekordowe wyniki. Segment prasowy przechodzi coraz bardziej na dystrybucję cyfrową (np. na koniec 2015 roku notowano 77 tys. płatnych subskrypcji "GW").
Ogólnie jednak średnie płatne rozpowszechnianie "GW" wyniosło 178 tys. egz. i spadło r/r o 7,2 proc. (choć przychody z tego tytułu wzrosły o 2,3 proc. dzięki podwyższeniu ceny wydań podstawowych i oferowaniu wydań dwucenowych z dodatkami). Przychody netto "GW" z działalności reklamowej spadły o 7,4 proc. r/r.
Poza tym są plany rozwoju Stopklatki TV (na razie utrzymuje 1-procentowy poziom oglądalności), jesienią 2016 ma być też uruchomiony "uniwersalny kanał telewizyjny o profilu lifestyle'owym". Agora chce też realizować postęp w obrębie segmentu reklamowego, np. w roku 2016 ma zakończyć budowę 1580 wiat reklamowych w stolicy.
Spójrzmy na kwoty skonsolidowane:
1,19 mld zł - takie przychody wygenerowano w roku 2015. W relacji rocznej wzrosły zatem o 7,9 proc. Wynik brutto na sprzedaży wzrósł na tyle, że jego marża poprawiła się z 31,03 proc. do 33,11 proc.
Grupa poprawiła poza tym marżę EBITDA, a w przypadku EBIT i wyniku netto istotne jest to, że rok temu notowano tu straty, a teraz - zyski z rentownościami 1,57 proc. i 1,29 proc. Finalna kwota zysku netto to 15,32 mln zł (wobec 11 mln zł straty za rok 2014).
Główne przychody dał segment sprzedaży usług reklamowych - było to 47,3 proc. całej kwoty. Sprzedaż wydawnictw dała 12,2 proc., bilety do kin 13,6 proc., usługi poligraficzne 13,1 proc.
Można też spojrzeć na to inaczej - i powiedzieć, że prasa dała 25,3 proc. obrotów, a np. radio 9,1 proc. Prym wiódł obszar 'film i książka' - 29 proc. kwoty obrotów. Wszystkie segmenty według tego podziału (prasa, film i książka, reklama zewnętrzna, internet, radio, druk) dały dodatnie kwoty EBIT.
Aktywa trwałe opiewały pod koniec roku 2015 na 1,16 mld zł, obrotowe na 447,86 mln zł. Ogółem suma bilansowa wzrosła o ok. 3,5 proc.
Przepływ środków pieniężnych był niestety ujemny, co obniżyło wypłacalność natychmiastową z 19 proc. do 10 proc. Płynność bieżąca obniżyła się z 1,5 pkt do 1,39 pkt. Złota reguła bilansowa jest wciąż zachowana, co jest pozytywne. Ogólne zadłużenie wzrosło, ale nieznacznie i zresztą nadal jest skromne (27 proc.).
Spójrzmy jeszcze na wykres:
Od połowy maja 2015 klimat jest w najszerszym sensie konsolidacyjny. Wsparcie widzimy przy 10,60 - 10,70 zł, opory to 12,80 - 13 zł (strefa właśnie przebijana) i 13,90 zł (szczyty z jesieni 2015). Od końcówki stycznia trwa na wykresie faza wzrostu.
J. Sobal
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5762 gości