PCC Intermodal - transport na trasie
- Utworzono: piątek, 15, kwiecień 2016 04:03
Władze PCC Intermodal poinformowały niedawno o ważnej umowie podpisanej z podmiotem z grupy Lotos, mianowicie ze spółką Lotos Kolej sp. z o.o. W komunikacie czytamy, iż przedmiotem umowy jest "określenie zasad współpracy oraz kolejowych stawek przewozowych" przy realizacji "regularnych i spotowych przewozów kolejowych". Mowa oczywiście o przewozach oferowanych przez PCC Intermodal. Umowa opiewa na 72,2 mln zł.
Przypomnijmy, że PCC Intermodal to grupa kapitałowa, która działa w branży transportowej i logistycznej. Specjalność spółki to transport intermodalny – czyli różnymi metodami (kolejową, drogową, powietrzną etc.), przy założeniu, że ładunek pozostaje w tym samym kontenerze.
Głównym akcjonariuszem przedsiębiorstwa jest międzynarodowa grupa PCC SE (która kontroluje omawianego emitenta w 69,52 proc. jeśli chodzi o kapitał - oraz w 78,53 proc., jeśli mowa o głosach na WZ). Drugi istotny inwestor to podmiot HUPAC LTD (13,94 proc. i 9,82 proc.).
Spójrzmy na skonsolidowane rezultaty za ostatnie lata:
Przychody za rok ubiegły wzrosły nader solidnie, bo aż o 16,5 proc., do 215,8 mln zł. Z drugiej strony, choć EBITDA też wzrósł, to jednak wynik operacyjny pozostał właściwie taki sam (nawet nieco się skurczył), a wynik netto obniżył się o 2,43 mln zł. Finalnie wyniósł 5,01 mln zł, marża z jego tytułu to 2,32 proc. (rok wcześniej notowano 4,02 proc.).
Co do geograficznego podziału sprzedaży, to w Polsce wygenerowano obroty na poziomie 90 mln zł, a zatem eksport dał w sumie 58,3 proc. wpływów.
Nie można powiedzieć, by PCC Intermodal w ostatnich siedmiu latach za każdym razem generowała zyski. W istocie lata 2009, 2010 i 2012 były czasem strat na poziomach EBITDA, EBIT i netto. Na tym tle okres 2013 - 2015 wygląda w gruncie rzeczy całkiem nieźle.
W bilansie grupy kluczowa pozycja po stronie aktywów to majątek trwały, niemal wyłącznie rzeczowy (266,2 mln zł ostatnio), co nie dziwi, biorąc pod uwagę choćby posiadane przez przedsiębiorstwo środki transportu czy budynki. Owe aktywa rzeczowe wzrosły r/r o blisko 60 proc. To efekt znacznego rozwoju przedsiębiorstwa, w szczególności nowych inwestycji związanych z terminalami w Kutnie czy Brzegu Dolnym.
Z drugiej strony, drugim skutkiem owego poszerzenia działalności jest np. oddalanie się przedsiębiorstwa od złotej reguły bilansowej (por. ostatni wiersz tabeli). Wskaźnik płynności bieżącej też nie jest zbyt przebojowy - w istocie w ciągu roku spadł z niezłego poziomu 1,41 pkt do słabego 1,08 pkt. Obniżyła się też trochę pula środków pieniężnych, a przez to i wypłacalność natychmiastowa (również z uwagi na wzrost zobowiązań bieżących).
Pozytywne, jeśli chodzi o zobowiązania - jest to, że mają one w głównej mierze charakter długoterminowy. Sam jednak fakt, że zadłużenie wzrosło r/r z 62 proc. pasywów do 73 proc. (a dwa lata temu było to jedynie 41 proc.) może niepokoić. Oczywiście zaciągnięcie kredytów i pożyczek długoterminowych jest uzasadnione rozwojem firmy - ale w takim razie PCC Intermodal musi pokazać, że ów stan wysokiego zadłużenia jest jedynie tymczasowy. Miejmy zresztą nadzieję, że tak się stanie.
Czy rynek wierzy w PCC Intermodal? Naturalnie na kurs akcji ma wpływ wiele rzeczy, z ogólnymi nastrojami rynkowymi czy zwykłą spekulacją włącznie. W każdym razie w sierpniu 2014 akcje można było nabywać za mniej niż 1,20 zł. W czerwcu 2015 cena sięgała 2,57 zł, a potem, po paru miesiącach konsolidacji, zaczął się trend spadkowy - czy nawet kanał, jak to widać na naszym wykresie. Obecnie cena oscyluje w pobliżu 1,70 zł. Za wcześnie, by mówić o finale fazy spadkowej.
J. Sobal
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5763 gości