• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Reklama AEC

OT Logistics - porty, rzeki, tory

Będziemy mówić przede wszystkim o roku 2015 w wykonaniu OT Logistics, ale rok bieżący jest ważny przynajmniej z powodów symbolicznych.

Oto bowiem w tym roku przedsiębiorstwo obchodzi 70-lecie swego istnienia. Firma powstała w roku 1946 jako Polska Żegluga na Odrze. Później nazywała się Odratrans, a od dłuższego czasu działa pod obecną nazwą. Jest - jak określił to Zbigniew Nowik, prezes zarządu - największym operatorem portowym w Polsce i na południowym Bałtyku. Poza tym zajmuje się z powodzeniem transportem wodnym o charakterze śródlądowym - od Kaliningradu po Niemcy i Holandię. Realizuje również transport kolejowy.

Partnerami handlowymi OT Logistics są m.in. takie firmy jak Alstom, ArcelorMittal, Danone, Orlen, Siemens, Skanska, Zelmer, Hortex, Grupa Azoty i wiele innych.

Grupa kapitałowa OT Logistics ma - według witryny internetowej przesiębiorstwa - taki skład:

Istotnym akcjonariuszem jest I Fundusz Mistral (64,02 proc.). Metlife OFE ma 15,32 proc., PTE Allianz Polska 6,74 proc.

Grupa zaprezentowała w latach 2014 i 2015 następujące wyniki skonsolidowane:

Przychody OT Logistics za rok ubiegły to 752,3 mln zł (90 proc. sumy notowanej rok wcześniej). Zyski obniżyły się, w szczególności np. wynik operacyjny spadł z 52,84 mln zł do 34,6 mln zł. Oznaczało to też redukcję odpowiedniej marży z 6,35 proc. do 4,60 proc. Rentowność netto spadła z 4 proc. do nieco ponad 2 proc.

Sama jednostka dominują zarobiła na czysto 29 mln zł przy 165 mln zł obrotów.

To, że wyniki jednostkowe i skonsolidowane OT Logistics były mniejsze niż w roku 2014, wynikało np. ze zbycia udziałów w podmiocie Elbe Rijn Lloyd B.V., do czego doszło w grudniu 2014. Problematyczny był również konflikt na Ukrainie, który spowodował osłabienie tam transportu kolejowego. Niekorzystna była też ogólna sytuacja na rynku węgla i rud metali. Grupa poniosła też pewne jednorazowe koszty reorganizacji i optymalizacji.

Firma cały czas się rozwija, myśli np. o ekspansji na Bałkany (zainwstowała w chorwacką spółkę Luka Rijeka d.d). Poza tym w Polsce zakupiła 100 proc. udziałów w podmiocie Landkol sp. z o.o., która to spółka przewodzi kruszywa i towary masowe.

Wróćmy do finansów, tym razem do danych bilansowych. Widzimy 489 mln zł aktywów trwałych na koniec roku 2015 oraz 226,8 mln zł aktywów obrotowych. Te drugie nieco spadły r/r, te pierwsze wzrosły. Doszło do redukcji środków pieniężnych i wypłacalności natychmiastowej (z 41 proc. do 17 proc.). Wskaźnik płynności bieżącej spełnia minimalne wymagania, ostatnio lokował się przy 1,26 pkt. Ogólne zadłużenie jest w okolicach górnych granic normy (61 proc.). Nie jest natomiast zachowana złota reguła bilansowa.

Spójrzmy na wykres kursu akcji:

Instrumenty OT Logistics taniały od końcówki sierpnia 2015 (wtedy wyceniano je niekiedy nawet na 270 zł), ale w tym roku zaczęły powoli drożeć. Aktualnie wykres skonsolidowany jest w obszarze 177 - 187,95 zł. Wyżej istotny może być zakres 196,90 - 198 zł.

 

Adam Witczak

  • Popularne
  • Ostatnio dodane

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze