OT Logistics - porty, rzeki, tory
- Utworzono: czwartek, 28, kwiecień 2016 04:04
Będziemy mówić przede wszystkim o roku 2015 w wykonaniu OT Logistics, ale rok bieżący jest ważny przynajmniej z powodów symbolicznych.
Oto bowiem w tym roku przedsiębiorstwo obchodzi 70-lecie swego istnienia. Firma powstała w roku 1946 jako Polska Żegluga na Odrze. Później nazywała się Odratrans, a od dłuższego czasu działa pod obecną nazwą. Jest - jak określił to Zbigniew Nowik, prezes zarządu - największym operatorem portowym w Polsce i na południowym Bałtyku. Poza tym zajmuje się z powodzeniem transportem wodnym o charakterze śródlądowym - od Kaliningradu po Niemcy i Holandię. Realizuje również transport kolejowy.
Partnerami handlowymi OT Logistics są m.in. takie firmy jak Alstom, ArcelorMittal, Danone, Orlen, Siemens, Skanska, Zelmer, Hortex, Grupa Azoty i wiele innych.
Grupa kapitałowa OT Logistics ma - według witryny internetowej przesiębiorstwa - taki skład:
Istotnym akcjonariuszem jest I Fundusz Mistral (64,02 proc.). Metlife OFE ma 15,32 proc., PTE Allianz Polska 6,74 proc.
Grupa zaprezentowała w latach 2014 i 2015 następujące wyniki skonsolidowane:
Przychody OT Logistics za rok ubiegły to 752,3 mln zł (90 proc. sumy notowanej rok wcześniej). Zyski obniżyły się, w szczególności np. wynik operacyjny spadł z 52,84 mln zł do 34,6 mln zł. Oznaczało to też redukcję odpowiedniej marży z 6,35 proc. do 4,60 proc. Rentowność netto spadła z 4 proc. do nieco ponad 2 proc.
Sama jednostka dominują zarobiła na czysto 29 mln zł przy 165 mln zł obrotów.
To, że wyniki jednostkowe i skonsolidowane OT Logistics były mniejsze niż w roku 2014, wynikało np. ze zbycia udziałów w podmiocie Elbe Rijn Lloyd B.V., do czego doszło w grudniu 2014. Problematyczny był również konflikt na Ukrainie, który spowodował osłabienie tam transportu kolejowego. Niekorzystna była też ogólna sytuacja na rynku węgla i rud metali. Grupa poniosła też pewne jednorazowe koszty reorganizacji i optymalizacji.
Firma cały czas się rozwija, myśli np. o ekspansji na Bałkany (zainwstowała w chorwacką spółkę Luka Rijeka d.d). Poza tym w Polsce zakupiła 100 proc. udziałów w podmiocie Landkol sp. z o.o., która to spółka przewodzi kruszywa i towary masowe.
Wróćmy do finansów, tym razem do danych bilansowych. Widzimy 489 mln zł aktywów trwałych na koniec roku 2015 oraz 226,8 mln zł aktywów obrotowych. Te drugie nieco spadły r/r, te pierwsze wzrosły. Doszło do redukcji środków pieniężnych i wypłacalności natychmiastowej (z 41 proc. do 17 proc.). Wskaźnik płynności bieżącej spełnia minimalne wymagania, ostatnio lokował się przy 1,26 pkt. Ogólne zadłużenie jest w okolicach górnych granic normy (61 proc.). Nie jest natomiast zachowana złota reguła bilansowa.
Spójrzmy na wykres kursu akcji:
Instrumenty OT Logistics taniały od końcówki sierpnia 2015 (wtedy wyceniano je niekiedy nawet na 270 zł), ale w tym roku zaczęły powoli drożeć. Aktualnie wykres skonsolidowany jest w obszarze 177 - 187,95 zł. Wyżej istotny może być zakres 196,90 - 198 zł.
Adam Witczak
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5798 gości