Próchnik - stylowe wyniki
- Utworzono: poniedziałek, 02, maj 2016 04:06
Próchnik to dobrze znane na polskim rynku przedsiębiorstwo, które specjalizuje się w produkcji męskich garniturów, koszul, płaszczów i kurtek. Asortyment obejmuje również perfumy dla mężczyzn, a nawet odzież damską.
Firma funkcjonuje jako grupa kapitałowa. Sama spółka dominująca wypracowała w roku 2015 przychody w kwocie 44,66 mln zł i zarazem miała 895 tys. zł zysku netto przy 3,41 mln zł zysku operacyjnego.
Co do ujęcia skonsolidowanego, to wypada rzec najpierw, że do grupy należy jeden podmiot bezpośrednio zależny: Rage Age International Limited z Cypru, kontrolujący jeszcze jedną spółkę, mianowicie Rage Age Polska. Warto zauważyć, że Rage Age to także marka odzieżowa, którą obsługują owe podmioty.
Skonsolidowane wyniki Próchnika za lata 2009 - 2015 widzimy poniżej (wraz z danymi bilansowymi z lat 2013 - 2015):
Jak widać, w badanym siedmioleciu dwukrotnie notowano nader ciężkie lata: w 2009 i 2014 roku. Z tego powodu do dziś średnie roczne wyniki EBIT i netto za ów okres są ujemne. Rok 2014 przyniósł 8,8 mln zł straty netto, a zarazem ponad 8 mln zł straty operacyjnej.
Na tym tle rok 2015 wygląda bardzo przyzwoicie. Po pierwsze, przychody wzrosły o 13,3 proc. Po drugie, grupa (jednostka zresztą też) zdecydowanie wyszła na plus, wypracowując m.in. 3,32 mln zł EBIT i 891 tys. zł na czysto. Marże EBITDA, EBIT i netto to odpowiednio 11,25 proc., 7,44 proc. i blisko 2 proc.
Aktywa trwałe opiewały pod koniec roku 2015 na 49,32 mln zł, przy czym były tylko nieznacznie wyższe niż rok wcześniej. Z drugiej strony, dość wyraźnie wzrosły aktywa obrotowe.
Grupa zbliżyła się do złotej reguły bilansowej - i do tego znacząco poprawiła płynność bieżącą. Odpowiedni wskaźnik wzrósł z 0,61 pkt do 2,64 pkt, a to dzięki zwyżce aktywów obrotowych i równoczesnej silnej redukcji zobowiązań krótkoterminowych. Zanotowano dodatni cash-flow, poprawiła się (z 12 proc. do 42 proc.) wypłacalność natychmiastowa. Ogólne zadłużenie (które i tak nie było przesadnie wysokie) obniżyło się do 31 proc.
Prezes Rafał Bauer stwierdził w liście do inwestorów, że rok 2015 był "punktem zwrotnym" w historii przedsiębiorstwa. Wdrażano strategię rebrandingową (zresztą już od roku 2013), umocniono pozycję obu marek firmy (tj. Rage Age i Adam Feliks Próchnik). Rozwijana jest sprzedaż internetowa, ale otwarto też nowy salon w poznańskim Starym Browarze.
Spójrzmy jeszcze na wykres kursu akcji:
Inwestorzy z GPW zdają się wierzyć w Próchnik - w każdym razie od końcówki stycznia podbijają ceny (proces ten nabrał rozpędu w marcu). O ile pod koniec stycznia notowano dołek na 0,93 zł, o tyle ostatnio testowano 1,43 zł jako szczyt. Teraz wykres zdaje się zawracać, a wskaźnik POS generuje sygnał pro-sprzedażowy, ale całkiem możliwe, że to tylko korekta.
Adam Witczak
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5390 gości