Vistula idzie naprzód
- Utworzono: poniedziałek, 02, maj 2016 04:08
Vistula ma trzy segmenty biznesowe. Pierwszy to oczywiście hurtowa i detaliczna sprzedaż odzieży - w szczególności garniturów, marynek, koszul, spodni i akcesoriów. Drugi obszar ma charakter jubilerski - mowa o sprzedaży biżuterii, zegarków i upominków. Segment trzeci to działalność produkcyjna (co oznacza wytwarzanie odzieży).
Firma posługuje się takimi markami jak m.in. Vistula, Vesari, Lambert, Wólczanka czy Deni Cler. W segmencie jubilerskim posiada markę W. Kruk (kulisy jej przejęcia były cokolwiek kontrowersyjne, ale nie będziemy w tym miejscu wracać do tej sprawy sprzed dobrych kilku lat).
Głównym akcjonariuszem Vistuli jest Ipopema 2 FIZAN (17,74 proc. w kapitale i głosach). Drugie miejsce ma PTE PZU (17,61 proc.), trzecie należy do porozumienia kierowanego przez Jerzego Mazgaja, znanego z Alma Marketu i Krakchemii (13,5 proc.). Miejsce czwarte to Nationale-Nederlanden PTE (11,3 proc.).
Sieć sprzedaży detalicznej grupy Vistula miała pod koniec roku ubiegłego 28 tys. metrów kwadratowych powierzchni (wzrost r/r o 2 tys.), z czego 7,4 tys. metrów przypadało na segment jubilerski, reszta na odzieżowy. Można też powiedzieć, że cała ta sieć liczy sobie ponad 320 lokalizacji, po części franczyzowych. Salony te są z grubsza równomiernie rozmieszczone w całej Polsce, m.in. w Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Lublinie, Krakowie czy Szczecinie. W tym roku ambicją Vistuli jest przekroczenie liczby 370 salonów.
Spójrzmy na skonsolidowane rezultaty Vistuli (w bilansie zobowiązania prezentowane są wraz z odpowiednimi rezerwami):
W latach 2009 - 2015 Vistula (inaczej niż np. Próchnik) nie notowała ani razu jakichkolwiek strat. Średnie roczne przychody to 415 mln zł, a zysk netto 17,8 mln zł. Wyniki z roku 2015 przebijają zatem przeciętną. Obrót wyniósł 517,7 mln zł, czyli doszło do wzrostu o 16,7 proc. r/r. Wzrosły wartości EBITDA, EBIT i netto. Skonsolidowany wynik na czysto za rok 2015 to 28,22 mln zł (marża 5,45 proc., rok wcześniej 4,57 proc.). Rentowność operacyjna wzrosła z 8,30 proc. do 9,05 proc.
Przychody segmentu jubilerskiego wyniosły 207,3 mln zł, a jego marża netto to 6,5 proc. (rok wcześniej 5,9 proc.).
W bilansie po stronie majątku dominują aktywa trwałe, a po stronie pasywów - kapitał własny. W zobowiązaniach przeważają krótkoterminowe. Cała suma bilansowa na koniec roku 2015 opiewała na 697,3 mln zł (zwyżka r/r o 8 proc.).
Złota reguła bilansowa jest zachowana, zaś wskaźnik płynności bieżącej jest wysoki (blisko 2 pkt). Wypłacalność natychmiastowa natomiast spadła w relacji rocznej i dwuletniej - jakkolwiek cash-flow za rok 2015 był dodatni. Wskaźniki ROE i ROA poprawiły się, choć nie były tak wysokie jak w roku 2013.
Na koniec zerknijmy na wykres kursu akcji:
Od przełomu czerwca i lipca 2015 (minima na 1,94 zł) aż do listopada (szczyt na 3,20 zł) panował trend wzrostowy. Następnie mieliśmy kilkumiesięczną fazę spadkową, aż do połowy lutego 2016 (dołek na 2,54 zł). Później znów nastąpił czas wzrostów - i w zasadzie nadal on trwa, jakkolwiek nowy trend jest testowany. Zasadniczo można podejrzewać, że się obroni (%R daje sygnał pro-zakupowy), jakkolwiek warto też zauważyć, że po drugiej stronie nie pokonano oporu na 3,20 zł. Wsparcia to 2,94 zł, 2,80 zł, 2,72 zł i 2,60 zł, a także 2,54 zł.
Kamil Kiermacz
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5772 gości