Torpol i jego kontrakty
- Utworzono: środa, 01, czerwiec 2016 04:05
Przed nami Torpol - firma, której profil działalności zbliżony jest w dużej mierze do tego, co prezentują Trakcja PRKiI oraz ZUE. Innymi słowy, chodzi o budownictwo infrastruktrualne skoncentrowane na liniach komunikacyjnych.
To znaczy, że Torpol wykonuje prace budowlane, montażowe czy remontowe dotyczące torów kolejowych i tramwajowych, a także dróg. W grę wchodzą np. układy torowe, ekrany akustyczne, ścieżki rowerowe, trakcje elektryczne, obiekty inżynierskie etc. Firma działa głównie w Polsce, ale realizuje zlecenia także w Norwegii i Serbii.
Grupa kapitałowa Torpol ma następującą strukturę:
W latach 2014 - 2015 roczne rezultaty skonsolidowane Torpolu prezentowały się następująco:
Jak widać, rok 2015 był czasem ogromnego wzrostu przychodów, aż o ok. 60 proc. Powiększyły się też zyski, choć nie na tyle, by poprawić rentowności. Przeciwnie, marże nieco spadły - np. rentowność na czysto obniżyła się z 3,23 proc. do 2,58 proc. Być może jednak była to dobra cena za znaczne rozwinięcie działalności i pozyskanie nowych kontraktów.
Jak wyglądał pierwszy kwartał roku 2016? Lakonicznie rzecz ujmując, tak:
Uzyskane przychody to 146,7 mln zł - czyli 94 proc. sumy notowanej na tej pozycji rok wcześniej. Tym razem zyski spadły zarówno kwotowo, jak i pod względem marż. Weźmy choćby zysk operacyjny: w I kw. 2015 notowano tu 4,9 mln zł, teraz 3,65 mln zł. Odpowiednia rentowność spadła więc z 3,14 proc. do 2,5 proc.
W bilansie widzimy, że zachowana jest złota reguła bilansowa, co oczywiście oceniamy pozytywnie. Wskaźnik płynności bieżącej jest niezły (1,54 pkt), wysoko stoi wypłacalność natychmiastowa (67 proc.). Ogólne zadłużenie w ciągu kwartału obniżyło się z 67 proc. do 61 proc., co należy docenić.
Na wykresie kursu mamy w zasadzie trend spadkowy, który mierzyć można od 4 kwietnia (a w szerokim sensie być może i od maksimów z listopada 2015, które usytowane były na 14,20 zł). Pocieszeniem jest jednak to, że od dawna w roli wsparcia broni się zakres 10 - 10,45 zł.
Zarząd informował w raporcie kwartalnym, że Torpol w badanym okresie kontynuował normalną działalność operacyjną. Projekty w Polsce realizowano głównie na potrzeby PKP PLK. Firma pracowała też w Norwegii i poszerzyła obecność na Bałkanach, zakładając spółkę w Chorwacji. Na koniec marca 2013 roku portfel zamówień grupy Torpol opiewał na 0,53 mld zł, co zapewnia prowadzenie prac w roku 2016 i po części też w 2017. Około 70 proc. portfela to kontrakty "Łódź Fabryczna" i "E75 Rail Baltica". Są to, jak czytamy, dwa największe projekty, jakie obecnie realizuje się na polskim rynku kolejowym.
Z raportu mogliśmy się też dowiedzieć, że spadek marży brutto na sprzedaży w relacji rocznej to m.in. skutek tego, że przesunięty został termin realizacji kontraktu "Łódź Fabryczna" (o blisko rok). Trzeba było więc odpowiednio uwzględnić doszacowanie budżetu projektu. Zdaniem zarządu Torpolu, przyczyny nie leżą po stronie firmy. Ba, Torpol - jako lider konsorcjum realizującego przedsięwzięcie - złożył nawet pozew do sądu z tytułu roszczeń.
Kamil Kiermacz
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5282 gości