Redan w początkach roku na minusie
- Utworzono: czwartek, 16, czerwiec 2016 09:07
Redan to przedsiębiorstwo z branży odzieżowej. Prowadzi dwa segmenty biznesowe - dyskontowy i modowy. Ten pierwszy obsługiwany jest przez sieć marketów Textilmarket, ten drugi reprezentują marki Top Secret, Troll i DryWash.
Jeśli chodzi o oficjalne dane finansowe, to najnowszy raport obejmuje rzecz jasna tylko I kwartał roku 2016. Znane są jednak już pewne kwoty za okres od początku stycznia do końca maja, czyli pięć miesięcy. W tym czasie przychody skonsolidowane grupy Redan wyniosły 230 mln zł, tj. wzrosły o 10 proc. w relacji rocznej. W samym maju dynamika wzrosła o 16 proc. r/r.
Lepiej rozwija się segment dyskontowy - jego obroty w ujęciu narastającym powiększyły się o 18 proc. r/r. W segmencie modowym doszło do redukcji przychodów o 1 proc. r/r. W samym maju wzrosły, ale tylko o 4 proc. (w części dyskontowej było to 26 proc.).
Spójrzmy teraz na przychody i zyski grupy, a także dane bilansowe, za I kwartał 2016 i niektóre okresy porównywalne:
Wpływy ze sprzedaży wzrosły w stosunku rocznym o 9,5 proc. Wyniki były ujemne i wyraźnie słabsze niż w I kw. 2015. Na przykład strata operacyjna pogłębiła się z 3,13 mln zł do 6,67 mln zł. Wtedy było to 2,74 proc. ówczesnych obrotów, teraz 5,33 proc. obecnych. Ujemna rentowność netto to -5,6 proc. (poprzednio -5,14 proc.).
Oczywiście pierwszy kwartał nie musi jeszcze przesądzać o całym roku, na przykład w r. 2015 wypracowano finalnie zyski EBITDA i EBIT (ale nie netto) mimo strat w styczniu, lutym i marcu. Pewne znaczenie w tej branży ma też sezonowość.
Z drugiej strony, nie można nie zauważyć, że jest słabiej niż poprzednio. Strata operacyjna segmentu dyskontowego wyniosła 1,85 mln zł (rok temu było to jednak 8 tys. zł zysku), w obszarze modowym doszło do pogłębienia analogicznej straty - z 2,54 mln zł do 4,7 mln zł.
Problematyczne były takie kwestie jak np. przeceny nowej kolekcji wiosenno-letniej (z powodu konkurencji) czy niższe od zakładanych wyniki kampanii reklamowej Top Secret, prowadzonej jesienią, przez to zaś powstanie nadwyżki zapasów z sezonu jesienno-zimowego. Wymusiło to przedłużenie o 4 tygodnie czasu sprzedaży tej kolekcji, a tymczasem ma ona niższe marże niż ubrania letnio-wiosenne.
Na koniec marca 2016 grupa miała 359 sklepów własnych na krajowym i zagranicznym rynku dyskontowym (wzrost r/r o 16 proc.), a także 278 sklepów (ale tylko 36 własnych) na rynku modowym (zwyżka o 4 proc. r/r). Sprzedaż w Polsce stanowiła blisko 91 proc. ogólnej puli obrotów, rok wcześniej było to 94 proc., więc rola eksportu wzrosła. Kraje, które są obsługiwane, to np. Czechy, Rumunia czy Słowacja.
Główni akcjonariusze Redan to dwa porozumienia. Pierwsze tworzą Radosław, Piengjai i Teresa Wiśniewcy wraz ze spółkami Redral i Ores (i jest to łącznie ponad 60 proc. w kapitale i 64,18 proc. głosach), drugie to Anrzej i Bożena Kosińscy wraz z Opoka FIZ (5,74 proc. w kapitale i 5,03 proc. w głosach).
A jak się tymi akcjami handluje na parkiecie? Cóż, wykres kursu mamy poniżej:
W zasadzie od początku roku można mówić o trendzie wzrostowym. Notowania odbiły się wtedy od 1,46 zł, dotychczasowe maksimum to 2,67 zł. Teraz, po korekcie, trwają próby powrotu ponad 2,50 zł. W okolicach 2 zł biegnie teraz linia trendu.
B. Garga
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 3226 gości