• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Reklama AEC

Transport, spedycja, zyski i straty

Przed nami w raporcie zbiorczym przedsiębiorstwa transportowe z GPW. Bierzemy pod lupę wyniki kwartalne firm PKP Cargo, OT Logistics, PCC Intermodal, Pekaes i Trans Polonia.

Rozważane będą wyniki skonsolidowane, co w każdym przypadku jest możliwe (spółki przewodzą grupom kapitałowym).

Wiele je łączy, ale też różnią się między sobą. PKP Cargo to oczywiście krajowy gigant przewozów kolejowych (towarowych). OT Logistics w największej mierze skupia się na transporcie rzecznym (śródlądowym), ale poza tym funkcjonuje jako operator portowy.

Trans Polonia skupia się na przewozie drogowym, przy czym ostatnio wchłonęła do swej grupy spółkę Orlen Transport. Dzięki temu znacznie zwiększyły się aktywa i przychody całego przedsiębiorstwa, a do tego weszło ono w obszar transportu paliw.

PCC Intermodal celuje w przewóz intermodalny, czyli taki, w którym korzysta się z różnych środków przewozu (jak kolej, ciężarówki czy statki), aczkolwiek ładunek pozostaje ciągle w tym samym kontenerze. W tym kierunku zmierza także firma Pekaes, źródłowo kojarzona z transportem typowo drogowym.

Spójrzmy na przychody i zyski za I kw. 2016:

W przypadku Pekaes mamy właściwie stagnację, jeśli chodzi o przychody - wyniosły one nieco ponad 170 mln zł (rok wcześniej 171 mln zł). W PKP Cargo dynamika r/r wyniosła 15,1 proc., w PCC Intermodal 27,1 proc., a w Trans Polonii obroty wzrosły o prawie 80 proc., co było skutkiem zakupu Orlen Transport w lutym.

Widzimy jednak, że Trans Polonia poniosła spore koszty owej transakcji, przez co sfinalizowała kwartał na minusie. Ujemny był nawet wynik EBITDA. Pozostaje oczywiście mieć nadzieję na to, że to chwilowa kwestia - zresztą Orlen Transport to spółka generująca zyski.

W OT Logistics przychody spadły do 94,8 proc. poprzednio notowanej kwoty.

Co się tyczy marży netto, to była ona ujemna w Trans Polonii i PKP Cargo. W obu firmach notowano też ujemny EBIT. Strata Cargo była dość duża: na czysto 6,4 proc. przychodów. Było to pogorszenie sytuacji w relacji rocznej, bo I kw. 2015 kończył się z zyskiem rzędu 22 mln zł (2,45 proc. sprzedaży).

W PCC Intermodal marża netto za I kw. 2016 to 1,36 proc., w OT Logistics 1,7 proc., a w Pekaes mamy 1,36 proc. (jak w PCC). Są to więc zbliżone wartości, natomiast w kategorii EBIT wygrywa OT Logistics z wynikiem 4,82 proc. (i tak słabszym niż rok wcześniej).

Spójrzmy na pozycje bilansowe:

Największą sumę bilansową ma oczywiście PKP Cargo - i było to ostatnio ponad 6 mld zł, z czego 5 mld zł przypadało na majątek trwały. W ogóle zresztą we wszystkich analizowanych firmach dominują aktywa trwałe po stronie majątku, co nie dziwi, biorąc pod uwagę posiadane przez spółki środki transportu (ciężarówki, statki, pociągi), jak też i terminale czy magazyny.

Złotej reguły bilansowej przestrzega tylko grupa Pekaes, w pozostałych przedsiębiorstwach kapitał własny jest mniejszy niż pula aktywów trwałych.

Ogólne zadłużenie najniższe było pod koniec marca w Pekaes (30 proc.), najwyższe w Trans Polonii (77 proc.). W tej drugiej firmie zadłużenie wzrosło m.in. w związku z opisanymi wcześniej zmianami organizacyjnymi. Niewykluczone, że w miarę upływu czasu grupa powróci do lepszych poziomów wskaźników. Przydałaby się np. poprawa płynności bieżącej, która spadła poniżej 1 pkt. Analogiczny proces widać w OT Logistics, a także w PKP Cargo. Z kolei w Pekaes wskaźnik ten jest wysoki - to 2,60 pkt.

W relacji rocznej (od 31 marca 2015) środki pieniężne wzrosły kwotowo w Pekaes, Trans Polonii i PCC Intermodal. Wypłacalność natychmiastowa jest najwyższa w Pekaes (83 proc.), niska w OT Logistics (16 proc.) czy Cargo (11 proc.). W istocie jednak pokrycie prezentowane przez Pekaes nie jest rzeczą konieczną.

Spójrzmy finalnie na wykresy:

Akcje Cargo niewątpliwie od dawna tanieją. Rok temu jedną sztukę wyceniano na ok. 85 zł, teraz mamy ok. 35 - 36 zł, przy czym wsparcie to 28,57 zł (minima z maja).

Na wykresie OT Logistics mamy trend wzrostowy, wszczęty w styczniu na poziomie 147 zł. Ostatnio naruszono szczyt na 245 zł, teraz mamy lekką korektę, wskaźnik %R dał sygnał pro-sprzedażowy. Wsparcia to 230 zł, 219,95 zł i 210 zł, niżej 196,90 - 198 zł.

Notowania PCC Intermodal od paru tygodni są w konsolidacji pomiędzy 1,80 i 1,91 zł. Minima z połowy marca to 1,56 zł. W ogólności jednak wycena firmy jest relatywnie niska, dużo niższa niż np. rok temu, gdy notowano 2,40 - 2,57 zł.

Akcje Pekaes generalnie idą w górę od dłuższego czasu, wsparcia to 13,69 zł, 13 zł, 12,60 zł, 12 zł i 11,83 zł. Z drugiej strony, jesteśmy poniżej maksimów z z maja (14,25 zł).

Trans Polonia niedawno miała silny trend zwyżkowy, biegnący od połowy lutego (2,95 zł) do przełomu maja i czerwca. Wsparcia to 4 zł i 3,78 zł.

 

B. Garga

  • Popularne
  • Ostatnio dodane

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze