Cargo - chiński kierunek i nie tylko
- Utworzono: czwartek, 23, czerwiec 2016 07:24
Kilka dni temu, na fali wydarzeń związanych z wizytą prezydent Chin w Polsce, media podały, iż do terminalu przeładunkowego PKP Cargo w Warszawie dotarł pierwszy chiński pociąg kontenerowy pod marką 'China Railway Express'. Transport uroczyście przyjęli Xi Jinping, prezydent Duda oraz minister budownictwa Adamczyk.
Pociąg przyjechał do nas z chińskiego miasta Czengdu w prowincji Syczuan w środkowej części Państwa Środka. PKP Cargo obsługuje takie połączenia z Chinami począwszy od granicy polsko-białoruskiej. Firma bierze na siebie takie kwestie jak przewóz, składowanie czy formalności celne. Aktualnie, według Macieja Libiszewskiego (prezesa PKP Cargo), pomiędzy Polską i Chinami kursuje około 20 pociągów tygodniowo.
A jak prezentowały się w ostatnich czasach rezultaty PKP Cargo? W roku 2015 grupa wygenerowała 55,9 mln zł zysku operacyjnego i 31,41 mln zł zarobku na czysto. Te kwoty nic jednak nie mówią same w sobie, trzeba więc powiedzieć, że niestety były one wyraźnie niższe niż rok wcześniej. Co więcej, przy wzroście przychodów o 6,5 proc. r/r (do 4,55 mld zł) równoległa redukcja wspomnianych zysków przełożyła się na spadek marż. Tak np. rentowność operacyjna zmniejszyła się z 2,83 proc. do 1,23 proc.
Wynik EBITDA za rok 2015 wzrósł o 20 mln zł, niemniej i tu marża (nieco) spadła - z 11,8 proc. do 11,5 proc.
Tyle, jeśli chodzi o wyniki roczne. A pierwszy kwartał 2016? Skonsolidowane kwoty mamy poniżej (przy okazji widzimy wyniki roczne):
Pierwszy kwartał 2016 przyniósł wzrost obrotów grupy o 15,1 proc. r/r, ale nie udało się osiągnąć dodatnich wyników EBIT i netto, zaś rezultat EBITDA spadł ze 135 mln zł do 80 mln zł. Tym samym jego marża obniżyła się z 15 proc. do 7,74 proc. Rentowność netto to -6,4 proc. (rok wcześniej 2,45 proc. na plusie).
Złota reguła bilansowa nie jest zachowana, a przez rok grupa PKP Cargo jeszcze bardziej się od niej oddaliła (wzrosły aktywa trwałe, ale kapitał własny się skurczył). Płynność bieżąca też się pogorszyła, pod koniec marca 2016 aktywa obrotowe nie pokrywały już zobowiązań krótkoterminowych. Wypłacalność natychmiastowa spadła z 35 proc. do 11 proc. Ogólne zadłużenie nadal jest w normie, ale jednak wyraźnie wzrosło r/r - z 38 proc. do 46 proc.
A co widzimy na wykresie kursu?
Akcje Cargo niewątpliwie od dawna tanieją. Rok temu jedną sztukę wyceniano na ok. 85 zł, teraz mamy ok. 35 - 36 zł, przy czym wsparcie to 28,57 zł (minima z maja).
B. Garga
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5741 gości