Formy transportu, zyski i straty
- Utworzono: wtorek, 25, październik 2016 22:42
Podsumujemy pierwsze półrocze w wykonaniu kilku przedsiębiorstw, które wiele różni, ale dwie rzeczy na pewno łączą. Po pierwsze, wszystkie obecne są na głównym rynku akcyjnym GPW. Po drugie, wszystkie w ten czy inny sposób zajmują się transportem, spedycją i logistyką.
PKP Cargo to gigant przewozów kolejowych o charakterze towarowym. OT Logistics jest jednym z liderów transportu rzecznego, ale także operatorem portowym. Trans Polonia to głównie transport drogowy. Grupa ta poszerzyła się niedawno o podmiot Orlen Transport, dzięki czemu skokowo wzrosły przychody i aktywa.
PCC Intermodal zajmuje się przewozem intermodalnym - to taki, w którym korzysta się z różnych środków przewozu (jak kolej, ciężarówki czy statki), aczkolwiek ładunek pozostaje ciągle w tym samym kontenerze. W tę stronę zmierza także firma Pekaes, źródłowo kojarzona z transportem typowo drogowym.
Spójrzmy na skonsolidowane przychody, zyski i ewentualne straty:
O stratach nie wspominamy abstrakcyjnie. Dotyczą one bowiem dwóch firm, ale przede wszystkim PKB Cargo. Gigant miał co prawda 2,12 mld zł przychodów (wzrost r/r o 2,55 proc.), ale też i 194,6 mln zł straty netto. Przedsiębiorstwo było też na minusie w kwestii EBIT, a poza tym znacznie spadł jego wynik EBITDA - z 391 mln zł do 94,2 mln zł.
Drugi przypadek minusowy to strata netto w Trans Polonii - ale to tylko 0,5 proc. obrotów, a nie 9,2 proc. jak w Cargo. Trans Polonia zwiększyła koszty funkcjonowania, co wiązało się z silnym rozwojem - o czym wspominaliśmy wyżej. Obroty grupy wzrosły r/r 2,6 razy.
W Pekaes dynamika przychodów to niespełna 2 proc., w PCC Intermodal blisko 31 proc. Jedyny przypadek redukcji wpływów to OT Logistics. W tej grupie obroty spadły o 6 proc.
W kategorii marży operacyjnej wygrywa PCC Intermodal (3,77 proc., rok wcześniej 2,8 proc.). W kategorii marży netto wyróżnić trzeba jednak Pekaes (2,15 proc.), mimo spadku w relacji rocznej.
Spójrzmy na dane bilansowe:
Niewątpliwie największą sumę bilansową posiada PKP Cargo - to blisko 6 mld zł, z czego 5/6 to aktywa trwałe. To akurat nie dziwi, biorąc pod uwagę tabor i infrastrukturę przedsiębiorstwa.
Drugie miejsce to OT Logistics (blisko 740 mln zł), najmniejsza jest (mimo wielkiego rozrostu) Trans Polonia (187,5 mln zł). W jednej tylko grupie aktywa obrotowe były ostatnio większe od trwałych - ten casus to Pekaes.
Wskaźnik płynności bieżącej w PKP Cargo, OT Logistics i Trans Polonii nie przekraczał pod koniec czerwca 1 pkt, co z teoretycznego punktu widzenia może niepokoić. Najlepszy wynik to Pekaes (2,65 pkt). Firma ta była też jedyną, która spełniała złotą regułę bilansową, tj. pełne pokrycie aktywów trwałch kapitałem własnym.
Półroczny cash-flow był dodatni w OT Logistics, PCC Intermodal i Trans Polonii, natomiast najwyższą wypłacalność natychmiastową (aż 58 proc.) notowała firma Pekaes (wskaźnik co prawda spadł w badanym okresie, ale i tak jest wyższy niż to, czego się teoretycznie wymaga).
Najwyższe ogólne zadłużenie ma Trans Polonia (aż 75 proc., wyraźnie wzrosło przez pół roku i rok), podobny poziom prezentuje PCC Intermodal (73 proc.), najniższe natomiast Pekaes (tylko 27 proc.).
Spójrzmy na wykresy kursu:
Wykres OT Logistics w największej ogólności pnie się w górę, mierząc np. od stycznia 2016 (dołek na 147 zł). Z drugiej strony, korekta wszczęta z początkiem września trwa już długo i jest intensywna, w pewnym sensie można już uważać ją za nowy trend.
W przypadku PKP Cargo widać od drugiej połowy maja kanał wzrostowy, w którym wciąż podąża cena. Za istotne opory można uznać 45,44 zł i 50 zł, wsparcie mamy przy 40,70 zł.
Notowania PCC Intermodal od połowy marca (dołek na 1,56 zł) idą zasadniczo w górę. Obecnie kurs to ok. 1,95 zł, wsparcia to 1,90 zl i 1,80 zł.
Na wykresie Pekaes tendencja jest oczywiście wzrostowa, choć linia 15 zł pełni rolę mocnego oporu, utrzymującego się już od końcówki lipca 2016. Wsparcia to 14,40 zł i 14 zł.
Jeśli chodzi o Trans Polonię, to na pewno cena akcji (ok. 5 zł) jest teraz wyraźnie wyższa niż w lutym (gdy notowano dołek na 2,95 zł). Intensywny trend zwyżkowy z wiosny już się zakończył, ale można mówić o nowym - od 24 czerwca 2016.
J. Sobal
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5736 gości