OT Logistics - żegluga i porty
- Utworzono: środa, 26, październik 2016 05:48
OT Logistics to firma logistyczna, która realizuje transport towarów przy pomocy żeglugi śródlądowej. Posiada około 300 jednostek pływających (według raport za I półrocze 2016 roku), a także świadczy usługi takie jak wydobywanie żwiru i piasku, spedycja, najem nieruchomości, dzierżawa floty czy magazynowanie towarów.
Głównym obszarem, na którym działa OT Logistics, jest Odra, a także dolny bieg Wisły czy Zalew Wiślany (jeśli mówimy o Polsce). Poza Polską OT działa na kanale Odra-Hawela, na Łabie i Kanale Śródlądowym.
Spółka wygenerowała w ciągu pierwszych 6 miesięcy roku 2016 obroty na poziomie 90 mln zł (rok wcześniej 67 mln zł, wzrost o 34 proc.), a także 4,7 mln zł zysku netto (w I półroczu 2015 było to aż 13,3 mln zł).
Tak naprawdę jednak OT Logistics to nie tylko spółka, ale i cała grupa kapitałowa. Jej struktura wygląda tak:
Grupa ta zajmuje się nie tylko transportem. Działa bowiem także jako operator portowy, prowadzący usługi przeładunkowe i składowe. Co do akcjonariatu spółki-matki, to głównym inwestorem jest I Fundusz Mistral S.A. (64,07 proc.). Drugie miejsce ma MetLife OFE (17,78 proc.), trzecie PTE Allianz Polska (6,74 proc.).
Spójrzmy na skonsolidowane wyniki finansowe:
W roku 2015 przedsiębiorstwo zanotowało 752,3 mln zł przychodów (trochę ponad 90 proc. sumy notowanej rok wcześniej). Wynik netto spadł niestety z 32,9 mln zł do 15,6 mln zł (podobnie obniżce uległ wynik operacyjny, wraz z jego marżą, która zeszła z 6,35 proc. do 4,60 proc.).
W pierwszym półroczu 2016 mamy 348,1 mln zł obrotów, a zatem 94 proc. sumy sprzed roku. Doszło do obniżki wyników - brutto na sprzedaży, EBITDA, EBIT i netto. Rentowność na czysto zeszła z 1,6 proc. do 1,26 proc. Był to na pewno lepszy wynik niż w PKP Cargo (tam zanotowano -9,2 proc., tj. stratę), Trans Polonii (-0,5 proc.) czy PCC Intermodal (1,01 proc.). Lepiej wypadła marża netto firmy Pekaes (2,15 proc.). Naturalnie te wszystkie spółki pod wieloma względami się różnią, choćby skalą działania i rodzajem wykorzystywanych środków transportu - ale tak czy inaczej jest to na GPW nieformalny segment logistyczno-spedycyjny.
Suma bilansowa na koniec czerwca to ponad 738 mln zł, trochę więcej niż przed rokiem (jakkolwiek nie była to zmiana drastyczna). Złota reguła bilansowa nie jest zachowana, zaś wskaźnik płynności bieżącej to 0,95 pkt. Niestety, w relacji rocznej obniżył się, bo poprzednio było 1,26 pkt.
Ogólne zadłużenie na poziomie 62 proc. poniekąd jest dość wysokie, acz mieści się to zapewne w standardzie działania grupy. Trans Polonia i PCC Intermodal miały ostatnio znacznie większe zobowiązania (ok. 3/4 sumy bilansowej).
Wypłacalność natychmiastowa to 14 proc., przez pół roku cash-flow był dodatni (choć w samym II kwartale pula środków spadła).
Zerknijmy jeszcze na wykres kursu:
Wykres OT Logistics w największej ogólności pnie się w górę, mierząc np. od stycznia 2016 (dołek na 147 zł). Z drugiej strony, korekta wszczęta z początkiem września trwa już długo i jest intensywna, w pewnym sensie można już uważać ją za nowy trend.
Kamil Kiermacz
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 3696 gości