Prime Car - rozbudowana flota
- Utworzono: środa, 16, listopad 2016 04:51
Prime Car Management to spółka dominująca grupy Masterlease. Ta rozbieżność nazw jest trochę nietypowa, ale zaznaczmy już na początku, że mówić będziemy przede wszystkim o wynikach skonsolidowanych całej grupy. Czym się ona zajmuje?
Otóż określa się jako jeden z liderów polskiego rynku zarządzania flotą. Chodzi o segment CFM (car fleet management), obejmujący też m.in. leasing pojazdów. Firma ma centralę i 16 regionalnych biur handlowych, działa od ponad dwóch dekad.
Strukturę grupy obrazuje poniższy schemat:
Akcjonariat spółki dominującej widzimy w tej tabeli, zaczerpniętej (jak poprzednia) z raportu okresowego:
Na GPW firma zadebiutowała w kwietniu 2014 roku. Od tego czasu wykres kursu prezentuje się następująco:
Jak widać, zasadnicza tendencja długoterminowa ma charakter spadkowy. Dwa lata temu, w listopadzie 2014, notowano maksimum na 58 zł - a obecnie jesteśmy przy 35 zł. Fakt, że od 24 czerwca wykres podąża w kanale wzrostowym, ale generalny trend zniżkowy nie został jeszcze przebity w zdecydowany sposób. Prawdopodobnie rozstrzygnie się to w ciągu najbliższych kilkunastu dni. Istotne byłoby przebicie linii 37,85 zł.
Aktywa grupy opiewały pod koniec września na 1,656 mld zł. Spora kwota - i zresztą w ciągu roku wzrosły o 25 proc., czyli o jedną czwartą. Główna pozycja to należności z tytułu leasingu finansowego - ostatnio 779 mln zł. Drugie miejsce zajmują rzeczowe aktywa trwałe, rozumiane głównie jako leasing operacyjny, opiewający na 629 mln zł.
W zobowiązaniach (1,22 mld zł) mamy przede wszystkim pozycję obligacji, kredytów i innego zadłużenia finansowego. Kapitał własny pod koniec września opiewał na 437,1 mln zł.
Oto wyniki finansowe za okresy 9-miesięczne z lat 2014 - 2016 oraz roczne z lat 2014 - 2015:
Rok bieżący - w ciągu trzech kwartałów - dał grupie obrót na poziomie 422,86 mln zł. To wzrost o ponad 6,1 proc., całkiem przyzwoity. Niestety, zyski się skurczyły, co przy wyższych obrotach dodatkowo źle wpłynęło na marże. I tak np. wynik netto zszedł z 30,2 mln zł do 27,9 mln zł, a jego rentowność zmniejszyła się z 7,6 proc. do 6,6 proc.
Roczne przychody grupy Masterlease to ponad pół miliarda - np. w roku 2015 było to 522,5 mln zł. Rentowność netto za ów okres wyniosła jednak tylko 7,40 proc., gdy w 2014 było to 11,35 proc.
Zarząd uważa, że rynek car fleet management rozwija się stabilnie, w szczególności tyczy się to też Masterlease / Prime Car. Flota emitenta pod koniec września wynosiła ponad 30 tys. pojazdów. W ciągu 9 miesięcy nie zanotowano wydarzeń o charakterze nietypowym. Nie było istotnych rozliczeń z tytułu spraw sądowych, nie publikowano prognoz na rok bieżący.
J. Sobal
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5787 gości