Cargo - źle czy dobrze?
- Utworzono: piątek, 18, listopad 2016 04:05
W samym trzecim kwartale roku 2016 grupa PKP Cargo wyszła na plus, jeśli chodzi o wynik operacyjny - ale był to plus minimalny, zwłaszcza w kontekście skali działalności tego przedsiębiorstwa. Mowa bowiem o kwocie 7,88 mln zł. Rok wcześniej lipiec, sierpień i wrzesień pozwoliły na 92 mln zł EBIT.
Co do wyniku netto, to ten był w tym roku ujemny w tymże trzecim trymestrze - strata wyniosła 5,66 mln zł.
Można zapytać o to, jak te rezultaty zaprezentowały się na tle oczekiwań analityków. Otóż konsensus PAP co do EBIT był dużo niższy, raptem 2,1 mln zł, tak więc faktyczny wynik zaskoczył pozytywnie. Co więcej, zakładano znacznie głębszą stratę - aż 9 mln zł.
Być może zatem gracze uznali, że nie jest tak źle z PKP Cargo i warto kontynuować kanał wzrostowy, który zaczął się na wykresie kursu akcji pod koniec maja. Wtedy można było nabywać akcje nawet za 28,57 zł od sztuki. Teraz mamy ok. 46 zł i więcej.
A jak wyglądały wyniki w ujęciu narastającym? Spójrzmy:
Tabela jest dość rozbudowana, w szczególności uwzględnia rezultaty roczne z lat 2014 i 2015. Jak łatwo zauważyć, rok 2015 przyniósł pewną obniżkę marż, zwłaszcza operacyjnej i netto. W roku 2016 tak pierwszy kwartał, jak i pierwsze półrocze zakończyły się na minusie, gdy mowa o tych właśnie rodzajach zysku. Co więcej, to samo tyczy się okresu 9 miesięcy. Strata operacyjna finalnie opiewa na 186,3 mln zł, netto na 200,25 mln zł. To przykre, jako że rok wcześniej notowano tu zyski, w szczególności niemal 7-procentową rentowność netto.
Zerknijmy na bilans grupy:
Dominują aktywa trwałe, co nie dziwi - w kontekście choćby całej infrastruktury posiadanej przez przedsiębiorstwo. Majątek trwały to pod koniec września 4,98 mld zł, r/r nieco zmalał. Skurczyły się również aktywa obrotowe i kapitał własny. Ogólne zadłużenie w zamian za to wzrosło z 43 proc. do 47 proc. (na szczęście nadal poziom ten sam w sobie nie jest bardzo wysoki).
Niepokoić może niska płynność bieżąca (tylko 0,86 pkt), zwłaszcza że spadła r/r. Grupa oddaliła się też od złotej reguły bilansowej, choć już wcześniej jej nie przestrzegała. Pewnym pocieszeniem jest za to delikatna zwyżka wypłacalności natychmiastowej - z 13 proc. do 15 proc.
PKP Cargo pragnie, jak można się dowiedzieć z raportu, rozwijać segment przewozów zagranicznych. Pokłada nadzieje w kooperacji z partnerami chińskimi, ale nie tylko. Zakłada również poprawę w obszarze krajowego segmentu przewozu węgla i kruszyw w roku 2017.
Kamil Kiermacz
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5764 gości