Helio - dobry początek roku
- Utworzono: wtorek, 29, listopad 2016 08:35
Pierwszy kwartał bieżącego roku był dla Helio znacznie lepszy niż analogiczny okres roku ubiegłego. Czytelnik może się w pierwszej chwili zdziwić, że piszemy o tak zamierzchłych czasach, gdy przecież na rynku liczy się każda sekunda - ale mówiąc o pierwszym trymestrze mamy na myśli lipiec, sierpień i wrzesień.
Helio ma bowiem (podobnie jak konkurencyjna firma z branży bakaliowej, tj. Atlanta Poland) rok obrotowy przesunięty o sześć miesięcy w stosunku do kalendarzowego. Najnowszy raport tyczy się więc pierwszego kwartału.
Wyniki za ten czas prezentujemy poniżej:
W pierwszej kolejności rzuca się w oczy wyjście z dość przykrych minusów na całkiem sympatyczne plusy. Na przykład w miejsce 705 tys. zł straty netto mamy 1,4 mln zł zysku. To oznacza skok marży z -4 proc. do +4,9 proc. Analogicznie poprawiły się również rentowności operacyjna i brutto.
Do tego warto oczywiście odnotować niemałą zwyżkę obrotów, mianowicie o 61,6 proc., do 28,6 mln zł.
W ogóle zresztą już rok ubiegły, pomimo dość słabego pierwszego trymestru, okazał się finalnie bardzo dobry. Sezon 2015 / 2016 pozwolił na wzrost sprzedaży r/r o 39,1 proc., a np. marża operacyjna zwiększyła się z 2,5 proc. do niemal 4,3 proc.
Jeśli chodzi o I kw. 2016 / 17, to zarząd zaznacza, że osiągnięte wyniki były rekordowe. Uzyskano (dzięki wyższej sprzedaży) 'spodziewany efekt ekonomii skali', co pozwoliło poprawić także i zyski. Był to - mówiąc cokolwiek niezręcznie - pierwszy pierwszy trymestr, w którym Helio zanotowała zyski. Dotąd bowiem przedsiębiorstwo kończyło lipiec, sierpień i wrzesień z wynikami ujemnymi. Wynikało to z pewnego rodzaju sezonowości, bo przecież latem dominuje na rynku popyt na świeże owoce, a nie na bakalie. Tym niemniej Helio, jak widzimy, stara się tę sezonowość przezwyciężać - choć nadal zakłada, że to okresy przed Bożym Narodzeniem i Wielkanocą będą dla niej kluczowe.
Firma starała się usprawnić proces sprzedaży, w szczególności do Jeronimo Martins Polska S.A. Rozpoczęto też rozbudowę kompleksu produkcyjno-magazynowego, zaciągając na ten cel kredyty długoterminowe.
To, co może być dla firmy niekorzystne, to kursy walutowe. Niedobra jest deprecjacja złotego wobec dolara, która obniża marże ze sprzedaży brutto i zwiększa koszty finansowe z powodu różnic kursowych.
Suma bilansowa grupy na koniec I kw. 2016 / 17 opiewała na 105,03 mln zł. Po stronie pasywów 46,9 proc. przypadało na zobowiązania (liczone wraz z rezerwami), mające głównie charakter krótkoterminowy. Negatywną kwestią badanego okresu były ujemne przepływy pieniężne netto o charakterze operacyjnym (-11,4 mln zł). Ujemne były również inwestycyjne, a dodatnie - finansowe. Koniec końców, cash-flow był lekko dodatni (1,07 mln zł).
Na wykresie Helio przez dłuższy czas panował trend zwyżkowy. Zaczął się w maju, gdy cena oscylowała chwilami poniżej 3,50 zł. Szczyt z końca października to nawet 9,85 zł. Był to jednak efemeryczny skok - później kurs opadł poniżej 9 zł, choć z drugiej strony deprecjacja jest blokowana w rejonie 8 - 8,20 zł. Wskaźnik %R daje teraz sygnał pro-sprzedażowy.
Kamil Kiermacz
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5754 gości