Biznes reklamowo-telewizyjny
- Utworzono: środa, 11, styczeń 2017 22:09
Przed nami trzy przedsiębiorstwa z GPW, które łączy to, że zajmują się produkcją i reklamą telewizyjną, a także są w miarę zbliżone do siebie skalą działalności (jeśli mierzyć ją przychodami czy aktywami).
Nasi protagoniści to 4Fun Media, ATM Grupa i Kino Polska. Przyjrzyjmy się wpierw ich działalności.
4fun Media S.A. to grupa kapitałowa, która zajmuje się produkcją i reklamą w obrębie telewizji i mediów cyfrowych. Posiada także segment reklamy zewnętrznej (np. billboardowej). Przedsiębiorstwo prowadzi stacje 4FUN.TV, 4FUN HITS i 4FUN DANCE.
ATM Grupa funkcjonuje w czterech segmentach. Te segmenty to: produkcja TV i filmowa, zarządzanie aktywami trwałymi, nadawanie i - jak to zwykle bywa - działalność pozostała. ATM znana jest przede wszystkim z licznych programów i seriali telewizyjnych, emitowanych na takich kanałach jak TVP1, TVP2, Polsat, 13 Ulica, HBO, TVN czy TV4. Konkretne tytuły to np. "Pierwsza Miłość", "Świat według Kiepskich", "Ranczo, "Ojciec Mateusz" czy "Druga Szansa".
Aktywność firmy (grupy) Kino Polska S.A. to np. emisja telewizyjna (kanały Kino Polska, Kino Polska Muzyka, rodzina FilmBox i inne), sprzedaż praw licencyjnych, telesprzedaż, VOD, cyfryzacja i archiwizacja czy sprzedaż DVD.
Spójrzmy na skonsolidowane wyniki przedsiębiorstw za pierwsze trzy kwartały 2016:
Najmniejsze przedsiębiorstwo, poniekąd odbiegające od dwóch pozostałych, to 4Fun Media. Jego przychody w badanym okresie wyniosły raptem 26,1 mln zł. Ale w skali rocznej była to potężna dynamika - mianowicie o 81,4 proc. Wiązało się to głównie z włączeniem do grupy spółki Screen Network S.A. i poszerzeniem działalności o reklamę billboardową. Z drugiej strony, wiązały się z tym i koszty - stąd znacznie niższe niż rok wcześniej zyski EBIT i netto. EBITDA wzrósł, ale jego marża spadła z 19,34 proc. do 12,27 proc.
Pozostałe dwie grupy miały wyższe przychody, choć niekoniecznie dynamikę. W ATM Grupa była ona niemal zerowa, zaś w KP TV wyniosła 4,5 proc.
Oba te przedsiębiorstwa miały lepsze rentowności niż 4Fun Media. W ATM Grupa marża operacyjna za 9 miesięcy wyniosła 13,2 proc., w KP TV 17,8 proc. W obu przypadkach była to redukcja w skali rocznej. Marża netto wzrosła w ATM, a spadła w KP TV.
Zerknijmy na dane bilansowe:
Największą sumę bilansową posiada ATM Grupa - blisko 318,6 mln zł, z czego 2/3 po stronie majątku przypada na aktywa trwałe. Ten rodzaj aktywów dominuje również w pozostałych dwóch przedsiębiorstwach.
ATM Grupa zachowuje złotą regułę bilansową (pokrycie majątku trwałego kapitałem własnym), natomiast w dwóch pozostałych firmach odpowiedni wskaźnik przez rok znacznie spadł i zszedł poniżej granicznej wartości 1 pkt. Nie jest to, przynajmniej ceteris paribus, korzystne.
Płynność bieżąca najlepsza jest w ATM (ostatnio 2,63 pkt), drugie miejsce to KP TV (1,77 pkt). Wskaźnik we wszystkich trzech firmach spadł przez rok, ale najbardziej w 4Fun (z 3,70 pkt do 1,07 pkt). Miejmy nadzieję, że to krótkotrwałe zjawisko, związane z rozwojową fazą działalności.
Takie procesy dotyczyły jednak także Kino Polska TV, która we wrześniu 2016 dokupiła 21 proc. udziałów w podmiocie Cable Television Networks & Partners S.A. Był to jeden z powodów wzrostu aktywów trwałych oraz zobowiązań.
Tak więc ogólne zadłużenie wzrosło w 4Fun Media z 16 proc. do 32 proc. r/r, w KP TV z 22 proc. do 50 proc. W ATM pozostało przy 30 proc.
W ATM i KP TV roczny cash-flow był ujemny, spadła też wypłacalność natychmiastowa (ale pozostała bardzo solidna, odpowiednio 34 proc. i 44 proc.). W 4Fun wypłacalność wzrosła z 11 proc. do 15 proc.
Zerknijmy na wykresy:
W przypadku 4Fun widzimy coś na kształt trendu zwyżkowego - jeśli wziąć pod uwagę wzrost, który nastąpił po 22 listopada, gdy zanotowano minimum na 4,45 zł. Oporem na razie okazał się poziom 5,60 zł. Co więcej, w długoterminowym ujęciu tak naprawdę obraz jest (już od wiosny 2016) konsolidacyjny. Powyżej 5,60 zł opory to 5,73 zł i 6 zł.
Generalna tendencja ATM jest niewątpliwie wzrostowa. W sierpniu 2015 doszło do odbicia od istotnego wsparcia na 3 zł. Obecnie kurs to ok. 4 zł, przy czym w grudniu zakreślono szczyt na 4,24 zł.
Wykres kursu KP TV idzie na południe, tak w ujęciu długoterminowym (por. coraz niższe maksima z 23 marca i 19 października 2015, 27 kwietnia 2016 czy przełomu września i października 2016), jak i w ostatnich tygodniach, gdy tendencja ta się zaostrzyła. Istotne jest wsparcie przy 11 zł. Poziomy oporu to ok. 12 zł, 12,50 zł, 13,20 zł i 13,48 zł.
Adam Witczak
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5742 gości