Transport przychodów, zysków i strat
- Utworzono: środa, 08, luty 2017 20:40
Zerkniemy dziś na wyniki wybranych spółek z branży transportowo-logistycznej na GPW. Do niedawna w takich zestawieniach uwzględnialiśmy przedsiębiorstwo Pekaes, ale opuściło ono parkiet giełdowy w początku tego roku.
Nasi protagoniści to PKP Cargo, OT Logistics, PCC Intermodal, Trans Polonia i Zastal. Firmy te działają tak naprawdę w bardzo rozmaity sposób, nawet jeżeli mowa o samym profilu działalności. Tak np. PKP Cargo to oczywiście w głównej mierze transport kolejowy, zaś OT Logistics koncentruje się na żegludze śródlądowej, jak również na prowadzeniu portów. PCC Intermodal to transport intermodalny (tzn. kontener przebywa drogę w etapach, które mogą być różne pod względem metody przewozu, w grę wchodzi np. kolej, droga, prom etc.).
Trans Polonia skupia się na transporcie drogowym, ale w lutym 2016 roku włączyła w struktury swej grupy firmę Orlen Transport. Podmiot ten prowadzi przewóz paliw płynnych. Transakcja bardzo wpłynęła na wyniki, co zresztą zaraz zobaczymy w tabelkach.
Zastal zajmuje się różnymi rzeczami i tak naprawdę kluczowym źródłem przychodów jest produkcja części motoryzacyjnych. W ciągu trzech kwartałów roku 2016 segment ten dał ponad 1/3 obrotów. Na działalność spedycyjną przypadła 1/4 sprzedaży.
Spójrzmy na rezultaty skonsolidowane:
Liderem przychodów okazuje się oczywiście PKP Cargo z kwotą 3,21 mld zł w badanym okresie. Widzimy jednak, że to przejaw redukcji o 2 proc. w skali rocznej. Przychody spadły również w OT Logistics - mianowicie o 5,6 proc.
Pozostałe przypadki to dynamika zdecydowanie dodatnia. I tak np. w PCC Intermodal wyniosła ona 28 proc., w Zastalu 50 proc., zaś w Trans Polonii odnotowano gigantyczny skok. Obroty grupy wzrosły 2,75 razy, oczywiście w związku z wchłonięciem nowego podmiotu.
Zastal i PKP Cargo zakończyły 9 miesięcy minionego roku na minusie netto i operacyjnie, choć oba przedsiębiorstwa zanotowały dodatnie wartości EBITDA. Oba miały jednak grubo ponad -6 proc. na pozycji rentowności netto (ponad, mierząc wartością bezwzględną). W obu przypadkach sytuacja w relacji rocznej wydatnie się pogorszyła.
Pozostałe grupy zanotowały zyski. Z marżami było różnie: np. w PCC Intermodal wzrosła operacyjna (nieznacznie - z 3,42 proc. do niespełna 3,6 proc.), ale spadła netto. W OT Logistics obie się obniżyły. W Trans Polonii było najlepiej - kwoty i rentowności zdecydowanie się poprawiło, w szczególności wygenerowano blisko 6,4 proc. rentowności operacyjnej.
Co widzimy na pozycjach bilansowych?
Największą sumę ma oczywiście PKP Cargo. W szczególności same aktywa trwałe to prawie 5 mld zł. Najmniejsze podmioty to Trans Polonia i Zastal, przy czym ten pierwszy znacznie się powiększył w relacji rocznej. Jak to często bywa, zwiększenie skali działalności poskutkowało (miejmy nadzieję, że przejściowym) wzrostem poziomu zadłużenia (z mniej niż 60 proc. do 73 proc.), a także dalszym oddaleniem od złotej reguły bilansowej. Na szczęście wypłacalność natychmiastowa pozostała taka sama (15 proc.), zaś wskaźnik płynności bieżącej spadł nieznacznie (choć trzeba powiedzieć, że jest słaby, ok. 1 pkt).
W ogóle zresztą niskie, niepokojące wartości tego ostatniego wskaźnika widzimy w Zastalu (0,54 pkt) i PKP Cargo (0,86 pkt). W OT Logistics też nie jest on wysoki (0,89 pkt), a tylko w PCC Intermodal jawnie przekracza 1 pkt (jest 1,12 pkt). Można to interpretować dwojako: albo jako pewną zwyczajną cechę branży, albo jako jej słabość.
Złotej reguły bilansowej nie wypełnia nikt, najbliżej jest PKP Cargo (0,64 pkt). Wypłacalność natychmiastowa najlepiej wygląda w PCC Intermodal (22 proc. na koniec września 2016), nieco gorsza jest w Cargo, OT i Trans Polonii, zaś bardzo mizerna, właściwie żadna - w Zastalu.
Ogólne zadłużenie może niepokoić w Trans Polonii (jak już wspominaliśmy), duże jest (z teoretycznego punktu widzenia) także w PCC Intermodal, nieco mniejsze w Cargo i OT. Nigdzie nie schodzi poniżej 50 proc.
Co widzimy na wykresach?
W przypadku PKP Cargo widzimy klarowny kanał wzrostowy. Pytanie tylko, czy nie został już wyczerpany? Postęp był spory - od 28,57 zł w maju 2016 do 54,50 zł w styczniu 2016.
Wykres OT Logistics jest specyficzny, bo w grudniu firma dokonała podziału akcji w relacji 1 do 8. Od tego czasu mamy konsolidację w okolicach 20 - 27 zł (w przybliżeniu).
Akcje PCC Intermodal w końcówce minionego roku wybiły się z konsolidacji. Przebito 1,95 zł, notowania poszły w kierunku 2,30 zł. Obecnie mamy raczej fazę korekcyjną, co potwierdza również wskaźnik %R.
Na wykresie Trans Polonii zachwiany został trend zwyżkowy, wszczęty w połowie lutego 2016, czyli niemal rok temu. Wtedy notowano 2,95 zł, w listopadzie było prawie 6 zł. Kolejny ruch to mocna korekta, po niej odbicie od 4,41 zł i atak na 5,40 zł - na razie bez powodzenia.
Zastal pozycjonuje się bardzo nisko, to efekt tendencji spadkowej. Kurs spada poniżej 30 groszy, gdy wczesną wiosną 2016 wznosił się jeszcze do 0,86 zł.
Kamil Kiermacz
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 3824 gości