OT Logistics - porty i żegluga
- Utworzono: czwartek, 09, luty 2017 06:33
OT Logistics zaprezentuje swój raport roczny 17 marca, do tego czasu musimy więc bazować na danych za pierwsze trzy kwartały 2016. Przypomnijmy jednak wpierw, czym jest i czym zajmuje się OT Logistics.
Otóż jest to grupa kapitałowa, w skład której pod koniec września minionego roku wchodziły 24 podmioty. Grupa działa jako operator portowy (usługi przeładunkowe i składowe) oraz jako przedsiębiorstwo transportowo-spedycyjne. Przewóz towarów odbywa się przy wykorzystaniu żeglugi śródlądowej. Drogą wodną jest głównie Odra, a także dolny bieg Wisły czy Zalew Wiślany (jeśli mówimy o Polsce). Poza Polską OT działa na kanale Odra-Hawela, na Łabie i Kanale Śródlądowym. Spółka dominująca posiada około 300 jednostek pływających o łącznej nośności 115 tys. ton. Poza transportem świadczy usługi takie jak wydobywanie żwiru i piasku, spedycja, najem nieruchomości, dzierżawa floty czy magazynowanie towarów.
Spójrzmy na rezultaty skonsolidowane:
W roku 2015 grupa wygenerowała 752,3 mln zł przychodów (nieco powyżej 90 proc. sumy wypracowanej w 2014). Rezultat netto obniżył się z 32,9 mln zł do 15,6 mln zł (redukcji uległ również wynik operacyjny, wraz z jego marżą, która spadła z 6,35 proc. do 4,60 proc.).
Dobrze, ale to historia. A co z rokiem 2016? W ciągu 9 miesięcy wypracowano sprzedaż na poziomie 523 mln zł, tj. 94,4 proc. sumy z analogicznego okresu roku 2015. Wynik EBITDA wzrósł minimalnie, właściwie kosmetycznie, zaś pozostałe kwoty z naszej tabeli zmniejszyły się. Na przykład zysk netto spadł z 6,67 mln zł do 54 proc. owej kwoty. Oznaczało to również roczną redukcją rentowności z 1,2 proc. do 3,7 proc.
Ostatecznie jednak grupa OT Logistics pod względem marż poradziła sobie lepiej niż np. kolejowy gigant transportowy PKP Cargo. Ten bowiem zarejestrował w badanym okresie straty EBIT i netto, zaś rentowność EBITDA wyniosła 7,7 proc., więc mniej niż w OT.
W bilansie mamy ostatnio 524,4 mln zł aktywów trwałych i 250 mln zł obrotowych. Trwałe to głównie aktywa rzeczowe (250 mln zł) i nieruchomości inwestycyjne (157 mln zł). W obrotowych mamy w głównej mierze należności z dostaw i usług (115,5 mln zł) oraz pozostałe aktywa finansowe (85 mln zł). W kontekście należności i zobowiązań warto wspomnieć, że OT finansuje się po części wpływami z emisji kolejnych serii obligacji. Na przykład teraz planowana jest emisja papierów serii F. Miałoby ich być do 50 tys., każda o nominale 1 tys. zł. Propozycje nabycia zostaną skierowane do nie więcej niż 149 imiennie określonych inwestorów. Wpływy mają posłużyć m.in. częściowemu sfinansowaniu kupna 51 proc. udziałów w czarnogórskiej spółce AD Montecargo i 30 proc. w podmiocie Luka Bar AD BAR z tego samego kraju.
Złota reguła bilansowa nie jest w grupie zachowana, kapitał własny pokrywa tylko trochę ponad połowę majątku długoterminowego. Wskaźnik płynności bieżącej lokuje się raczej nisko (ostatnio 0,92 pkt), ogólne zadłużenie na poziomie 64 proc. jest jeszcze akceptowalne, ale byłoby dobrze, gdyby nie rosło. Cash-flow za 9 miesięcy był dodatni, niemniej wypłacalność natychmiastowa pozostała na poziomie 17 proc., gdyż zwiększyły się także długi bieżące.
Sama jednostka dominująca w badanym okresie miała 141,2 mln zł przychodów i 6,34 mln zł zysku na czysto. Zysk w skali rocznej znacznie spadł, bo w I - III kw. 2015 było to 19,8 mln zł, ale przychody wzrosły. Zysk operacyjny obniżył się o połowę.
Wykres OT Logistics jest specyficzny, bo w grudniu firma dokonała podziału akcji w relacji 1 do 8. Od tego czasu mamy konsolidację w okolicach 20 - 27 zł (w przybliżeniu).
B. Garga
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5769 gości