Gry z głównego parkietu
- Utworzono: środa, 15, luty 2017 20:11
Naszymi bohaterami będą dziś te przedsiębiorstwa z głównego rynku GPW, które zajmują się produkcją (projektowaniem, programowaniem) i sprzedażą gier komputerowych.
Protagonistami są zatem: 11 bit studios, Artifex Mundi, CD Projekt, CI Games, Playway i Vivid Games. Nie będziemy teraz przybliżać kulis ich działalności operacyjnej - ponieważ każdej ze spółek poświęcony był lub będzie jeszcze odrębny, zindywidualizowany tekst.
Naszym celem będzie raczej ocena 'z lotu ptaka', uwzględniająca pierwsze trzy kwartały roku 2016 pod kątem rachunku zysków i strat oraz pozycji bilansowych.
Poniżej widzimy pozycje wynikowe (o charakterze skonsolidowanym):
Liderem przychodów była firma CD Projekt - to nie ulega wątpliwości. Jest to ogromne przedsiębiorstwo, które w badanym okresie zanotowało sprzedaż na poziomie 419,8 mln zł. To jednak tylko 2/3 tego, co rok wcześniej.
Pozostałe przedsiębiorstwa zanotowały obroty rzędu kilkunastu milionów, przy czym najmniejsze były w Playway (12,7 mln zł). Faktem jest jednak, że w Playway dynamika była dodatnia, wyniosła bliska 20 proc.
Przychody pozostałych grup kapitałowych też się zwiększyły: w 11 bit studios o 10 proc., w CI Games o 54 proc., w Artifex Mundi o ponad 28 proc., wreszcie w Vivid Games o 49 proc.
Tylko jedno przedsiębiorstwo wyróżnia się w sposób zdecydowanie negatywny. To CI Games: ze stratami na pozycjach EBIT i netto. Ta ostatnia wyniosła 5,45 mln zł, co oznaczało marżę na poziomie -30,8 proc. Faktem jest jednak, że wyniki CI Games w skali rocznej poprawiły się, np. EBITDA wyszedł na plus.
W ogólności liderem rentowności netto za pierwszych 9 miesięcy roku 2016 okazała się firma 11 bit studios. Zanotowano tu 42,6 proc. Trochę mniej było w CD Projekcie: 40,8 proc. Najsłabiej, pomijając CI Games, zaprezentowała się Vivid Games: było to 6,1 proc. Był to znaczny spadek w relacji rocznej, choć marża operacyjna wzrosła.
A teraz rzut oka na pozycje bilansowe:
Największe aktywa (i zarazem pasywa, co oczywiste) posiada CD Projekt. Pod koniec września 2016 było to 788 mln zł. Po stronie majątku to głównie aktywa obrotowe. Majątek obrotowy dominuje także w Artifex Mundi, Playway i 11 bit studios, ale nie w pozostałych firmach.
Złota reguła bilansowa (pokrycie aktywów trwałych kapitałem własnym) spełniona jest przez cztery firmy. Nie zachowują jej CI Games i Vivid Games.
CI Games ma bardzo niską płynność bieżącą (0,52 pkt), co zresztą jest wynikiem jej znacznej redukcji w ciągu 9 miesięcy. Ta redukcja wynikała ze zmniejszenia majątku krótkoterminowego przy równoczesnym wzroście (ok. dwukrotnym) zobowiązań bieżących.
W Vivid Games płynność bieżąca też spadła i też jest niższa niż 1 pkt, co budzie generalnie złe odczucia. W pozostałych przedsiębiorstwach takich problemów nie ma: płynność bieżąca stoi wysoko. Puryści mogliby rzec nawet, że zbyt wysoko. W każdym razie bezpieczeństwo wypłacalności jest tam duże.
Co do wypłacalności natychmiastowej, tj. pokrycia zobowiązań krótkoterminowych środkami pieniężnymi, to szwankuje ona w CI Games (tylko 8 proc.). W Vivid Games to 42 proc. (o dziwo w tej branży, jak widzimy, to relatywnie niski poziom). Gdzie indziej gotówka z dużym naddatkiem wystarcza na spłatę krótkoterminowych długów.
Ogólne zadłużenie na ogół niskie, skoro 39 proc. w Vivid Games to najwyższy poziom. Firmy generalnie więc finansują się samodzielnie. W Playway i 11 bit zadłużenie to odpowiednio 8 proc. i 6 proc. pasywów.
B. Garga
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 4139 gości