Bytom - początek roku na minusie
- Utworzono: wtorek, 16, maj 2017 03:55
Bytom to jedna z klasycznych i wiodących polskich firm odzieżowych. Specjalizuje się w eleganckiej modzie męskiej, oferując m.in. garnitury, marynarki, spodnie czy koszule. Pierwszy kwartał roku 2017 nie wypadł szczególnie dobrze, co przyznaje i sam zarząd spółki.
Otóż styczeń i luty cechowały się niesatysfakcjonującą sprzedażą, aczkolwiek władze przedsiębiorstwa dopasowały strategię do okoliczności i dzięki temu marzec (oraz kwiecień) okazały się lepsze. Na przykład w marcu sprzedaż detaliczna wzrosła o 34 proc. w skali rocznej, w kwietniu o 32 proc.
Nie zmienia to jednak faktu, że sam I kwartał wyglądał tak (ujęcie skonsolidowane):
35,17 mln zł - takie były przychody ze sprzedaży w badanym okresie. W skali rocznej wzrosły o 14,5 proc., a więc dość znacząco. Dynamika za I kw. 2016 była jednak wyższa (wyniosła 17,2 proc.). Wtedy zresztą zanotowano aż 1,64 mln zł EBITDA i 605 tys. zł zysku operacyjnego, teraz na tych pozycjach pojawiły się dość ciężkie straty. Bytom stracił także i netto, mianowicie 1,35 mln zł (marża -3,84 proc.).
Co z bilansem grupy?
W majątku dominują aktywa obrotowe, ostatnio opiewające na 79,3 mln zł. Po stronie pasywów 46 proc. to zobowiązania, zadłużenie nie jest więc przesadnie wysokie. Firma trzyma niezły wskaźnik płynności bieżącej (1,83 pkt), ale wypłacalność natychmiastowa lokuje się nisko - przez trymestr zeszła z 7 proc. do 3 proc. Cash-flow ogólnie był ujemny.
Bytom zachowuje bez problemu złotą regułę bilansową, tj. kapitał własny pokrywa majątek długoterminowy. Co do zobowiązań (podajemy je bez rezerw), to są one głównie bieżące. ROE i ROA za badany trymestr wypadły rzecz jasna na minusie.
Oto i przypomnienie danych rocznych:
Osiem lat - taki bierzemy pod uwagę okres. Cztery pierwsze były słabe, cechowały się dość dużymi stratami, za wyjątkiem zysku netto w 2011. Po 2012 było już całkiem nieźle i w gruncie rzeczy coraz lepiej, choć w 2016 kwoty i marże nieco spadły w porównaniu z 2015. W każdym razie zanotowano 12,4 mln zł na czysto przy 153 mln zł przychodów.
Pod koniec marca 2016 grupa Bytom miała 98 sklepów marki Bytom, rok później już 109. Plan jest taki, by na koniec roku 2018 było już 120 sklepów o łącznej powierzchni 15 tys. metrów kwadratowych. Do tego mają być uruchamiane tzw. sklepy koncepcyjne, prezentujące nowe rozwiązania w obszarze oferty i technik sprzedaży. Docelowo ma ich być 8, na razie działają już 4. Rozwijany ma być i kanał internetowy, na razie daje mniej niż 5 proc. obrotów.
Zerknijmy na wykres notowań:
Około rok temu, 19 maja 2016, notowano szczyt na 3,42 zł. Później wykres poszedł na południe, aż w końcówce 2016 otarł się o minimum na 2,03 zł. Potem notowania poszły w górę i ogólnie uformowano trend wzrostowy. Aktualnie trwa przebijanie linii 2,80 zł.
Kamil Kiermacz
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5228 gości