• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Reklama AEC

Helio - na razie bardzo dobrze

O firmie Helio pisaliśmy zupełnie niedawno, ale w kontekście porównania jej rezultatów z tym, co w ostatnich czasach prezentuje Atlanta Poland. Niewątpliwie bowiem oba przedsiębiorstwa są wobec siebie konkurencyjnie.

Los jest obecnie bardziej przychylny Helio. Niegdyś przedsiębiorstwo to generowało dużo mniejsze przychody niż Atlanta - ale w Helio zaczęły one rosnąć, zaś w Atlancie spadać. W efekcie obie firmy spotkały się przy 150 mln zł, jeśli brać pod uwagę 9 pierwszych miesięcy roku obrotowego 2016/17. Trzeba bowiem mieć na uwadze fakt, że obie spółki zaczynają liczyć wyniki nie od 1 stycznia, a od 1 lipca.

Oferta Helio obejmuje liczne linie produktowe: np. Gold (bakalie z "najszlachetniejszych odmian", jak czytamy na witrynie spółki), Natura (wyroby bez konserwantów, dobre dla alergików), Snack (małe opakowania) czy Catering (dla cateringu, szefów kuchni i cukierników). Przedsiębiorstwo oferuje również ekonomiczną markę Bakplanet, a poza tym sprzedaje bakalie na wagę, produkuje masy, polewy i dekoracje do ciast - oraz popcorn. W asortymencie są również batony zbożowe. Do tego firma świadczy usługę private label, tak więc klienci (np. sieci handlowe) mogą u niej zamówić produkty sygnowane dowolnymi, własnymi brandami.

Przez bakalie należy rozumieć m.in. suszone i kandyzowane owoce (takie jak swojskie śliwki, jabłka, żurawina czy rodzynki, ale też bardziej egzotyczne morele i daktyle) tudzież różnego rodzaju orzechy (ziemne, laskowe, pistacjowe, włoskie).


Akcjonariat Helio nie jest skomplikowany:

Dominuje w nim Leszek Wąsowicz, a jest to prezes zarządu. Działalność na rynku konfekcjonowania oraz dystrybucji bakalii prowadzi on już od roku 1992.

Spójrzmy na wyniki za 9 miesięcy ostatnich trzech sezonów rocznych, w tym sezonu bieżącego:

Przychody systematycznie rosną. W I - III kw. 2015/16 opiewały na 106,82 mln zł, tj. r/r podniosły się o 29 proc. W I - III kw. 2016/17 notowano już 149,04 mln zł, tj. w skali rocznej nastąpiła tym razem zwyżka o niemal 40 proc. Można sądzić, że w jakiejś mierze stało się to kosztem wpływów Atlanty. Ta miała problem z dostawami do Jeronimo Martins, które zostały ograniczone, podczas gdy w Helio współpraca pomyślnie się rozwijała.

Rentowności uzyskane przez Helio w badanym okresie (najnowszym) są zupełnie niezłe, a nawet bardzo przyzwoite. Dla przykładu, brutto na sprzedaży mamy 26,9 proc., finalnie netto 7 proc. Rok wcześniej było 25,3 proc. i 3,7 proc. W Atlancie notowano w tym sezonie 15,9 proc. i 1,3 proc., a rok temu 13,9 proc. i 2,7 proc.

Oto dane bilansowe Helio:

Suma bilansowa to 107,5 mln zł, z tego większość stanowią po stronie majątkowej aktywa obrotowe, podobnie jak w Atlancie. Środki pieniężne przez rok wydatnie wzrosły, z 2 mln zł do 7,8 mln zł, co poprawiło wypłacalność natychmiastową z 6 proc. do 23 proc. W Atlancie było poniekąd odwrotnie: nastąpiła redukcja z 26 proc. do 3 proc.

Złota reguła bilansowa jest zachowana: kapitał własny przewyższa (zresztą dwukrotnie) majątek trwały. Wskaźnik płynności bieżącej na poziomie 2,3 pkt wygląda dobrze (w Atlancie tylko 1,3 pkt). Ogólne zadłużenie przedsiębiorstwa jest niskie, zajmuje tylko 40 proc. sumy bilansowej (niespełna tyle). Nie jest więc dramatem to, że ma ono charakter w przeważającej mierze krótkoterminowy.

9-miesięczne przepływy operacyjne okazały się dodatnie (4,34 mln zł), gdy rok wcześniej wypadły ujemnie. Dodatnie były też przepływy finansowe i całościowe, na minusie uplasowały się inwestycyjne.

Zarówno Helio, jak i Atlanta są do pewnego stopnia uzależnione od sezonowości wyników. Zdaniem zarządu Helio, zjawisko to się ostatnio trochę spłaszczyło, ale nadal wiodące okresy to tygodnie przed Wielkanocą i przed Bożym Narodzeniem. Po prostu rośnie wtedy zapotrzebowanie konsumentów na bakalie stosowane w różnego rodzaju wypiekach (a tym bardziej na masy czy polewy do ciast).

Warto nadmienić, że zarząd Helio uważa bazę sprzedażową okresu kwiecień - czerwiec 2016 za bardzo wysoką i zapowiada asekuracyjnie, iż utrzymanie obecnej dynamiki sprzedaży jest mało prawdopodobne. Prócz tego negatywnym zjawiskiem może się okazać sytuacja na rynku walutowym - jeżeli nastąpi deprecjacja PLN wobec dolara.

Na wykresie Helio widzimy kanał wzrostowy - wciąż jeszcze aktualny, ale właśnie testowany. Sam czas trwania tendencji rodzi obawę o jej finalizację, choćby tylko w celu realizacji zysków. Naturalnie nie jest to przesądzone. W każdym razie w maju 2016 akcje dało się kupić po ok. 3,40 zł, teraz to ok. 16,50 zł. Mocny opór możemy wyróżnić przy 17,70 zł. Wsparcia to 15 zł, 12,50 zł czy rejon 10,70 - 10,90 zł, a także okolica 10 zł.

 

Adam Witczak

  • Popularne
  • Ostatnio dodane

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze