A i B - prosta nazwa, rozbudowana sprzedaż
- Utworzono: wtorek, 23, styczeń 2018 09:27
Grupa kapitałowa AB deklaruje się jako jeden z liderów dystrybucji sprzętu informatycznego na terenie Europy Środkowo-Wschodniej. Działa w Polsce, Czechach i na Słowacji, ma 16,5 tys. partnerów handlowych i rozprowadza produkty renomowanych marek - takich jak np. AMD, Bosch, Corsair, Braun, Electrolux, Fujitsu, Microsoft, Logitech, LG, Philips, Xerox czy Zelmer.
Oczywiście portfolio jest jeszcze szersze - według informacji ze strony internetowej obejmuje 800 marek, przy czym chodzi nie tylko o sprzęt komputerowy, ale też o urządzenia AGD czy zabawki.
Tak prezentuje się struktura akcjonariatu tego przedsiębiorstwa:
Pierwszy kwartał sezonu 2017 / 2018 to lipiec, sierpień i wrzesień 2017. Rok obrotowy AB jest bowiem przesunięty w stosunku do kalendarzowego. Spójrzmy na skonsolidowane rezultaty:
Przychody za badany czas to 1,86 mld zł. W skali rocznej trochę się skurczyły, bowiem w I kw. 2016 / 17 notowano 1,87 mld zł. Zysk netto też się zmniejszył, co przełożyło się na spadek odpowiedniej marży z 0,75 proc. do 0,69 proc.
Zyski operacyjny i EBITDA nieco wzrosły kwotowo, poprawiły się też (zupełnie kosmetycznie, ale - jednak...) ich rentowności, np. operacyjna podniosła się z 1,12 proc. do 1,14 proc.
Ktoś mógłby powiedzieć, że AB generuje bardzo niskie rentowności - i jest to w pewnym sensie prawda. Trzeba jednak wziąć pod uwagę specyfikę biznesu: chodzi przecież o codzienny, intensywny handel ogromną ilością tanich, popularnych artykułów. Dla przykładu, ABC Data z tej samej branży też pracuje przy niewielkich marżach.
Z drugiej strony, może nas niepokoić fakt, że marża netto AB za I kwartał systematycznie maleje, np. w I kw. 2014 / 15 było to niewiele ponad 1 proc.
Zerknijmy na pozycje bilansowe:
Aktywa trwałe pod koniec III kw. 2017 opiewały na 271,7 mln zł, natomiast obrotowe wyceniano na 1,84 mld zł. Wypłacalność natychmiastowa to 14 proc. (w ABC Data tylko 5 proc.).
AB zachowuje złotą regułę, podobnie jak ABC Data. Ma lepszą od konkurenta płynność bieżącą: tam 1,22 pkt, tu 1,58 pkt. Ogólne zadłużenie ABC Data to aż 74 proc. sumy bilansowej, w AB widzimy tylko 68 proc. Oczywiście to też nie jest bardzo niski poziom, trzeba to przyznać.
Na wykresie zmagają się dwie tendencje. Od 20 marca 2017 (szczyt na 39,99 zł) biegnie linia spadkowa, od 26 października mamy jednak mocną korektę wzrostową. Możliwe, że to już nowy trend. Poprowadził on ceny z 25,15 zł do 33 zł. Wskaźnik POS daje teraz sugestię pro-zakupową.
B. Garga
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5725 gości