Solar Company - wykres rośnie
- Utworzono: piątek, 26, styczeń 2018 08:02
Solar Company to firma z branży odzieżowej. Jej akcjami handluje się na głównym parkiecie warszawskiej giełdy. Spółka oferuje przede wszystkim odzież damską, np. sukienki, koszule, bluzki, spodnie, płaszcze czy żakiety.
Przedsiębiorstwo to działa jako grupa kapitałowa, aczkolwiek struktura tej grupy nie jest skomplikowana: mamy bowiem tylko jedną spółkę zależną, mianowicie PHU Solar sp. z o.o.
Solar Company posiada sieć sklepów (własnych, franczyzowych i partnerskich) w Polsce oraz poza jej granicami - na Białorusi, na Litwie, w Niemczech oraz w Luksemburgu. Strona internetowa informuje o "74 własnych sklepach firmowych, 19 placówkach franczyzowych i 71 sklepach partnerskich". Cały ten biznes funkcjonuje od roku 1989 (oczywiście na początku nie był tak rozbudowany).
Tak prezentuje się struktura akcjonariatu Solar Company:
A tak przedsiębiorstwo radziło sobie w latach 2013 - 2016:
Otóż lata 2013 i 2014 rozegrano całkowicie na plusie, natomiast w latach kolejnych grupa zeszła na straty: w 2015 nawet na poziomie EBITDA, w 2016 już tylko operacyjnie i netto. Rok 2016 pozwolił zresztą na poprawę sytuacji, tym niemniej nie na to, by np. na czysto wyjść na plus. Marże wyniosły 1,3 proc. (EBITDA), -1,4 proc. (operacyjna) i -1,2 proc. (netto).
Przychody roczne w największej ogólności krążą w pobliżu 140 mln zł - ale w rzeczywistości widzimy, że stopniowo się obniżały. W 2016 było to już o 11 mln zł mniej niż w 2013.
Co w takim razie z rokiem 2017? Na razie niestety możemy mówić tylko o danych za trzy kwartały:
Znów widzimy redukcję wpływów ze sprzedaży - ze 102 mln zł do 96,7 mln zł. Tym niemniej EBITDA wyszedł na plus, a straty operacyjna i netto były mniejsze niż w analogicznym okresie roku 2016. Mniejsze kwotowo - oraz w proporcji do obrotów. Innymi słowy, odpowiednie rentowności się poprawiły.
Zarząd wyjaśnia, że wartość sprzedanych materiałów i towarów spadła w większym stopniu niż przychody z ich sprzedaży. Z tego powodu marża brutto na sprzedaży za trzy trymestry 2017 wyniosła 55 proc., gdy rok wcześniej notowano 52 proc.
Grupa koncentruje się teraz na paru działaniach, których celem jest poprawa sytuacji. To np. zmiany wizerunkowe, akcje reklamowe i marketingowe, zmiany w kolekcjach ubrań, program lojalnościowy, a przede wszystkim - nowa odsłona e-sklepu.
Oto i wskaźniki bilansowe:
Suma bilansowa notowana pod koniec września 2017 to 145,5 mln zł. Aktywa trwałe są niewielkie, tylko 17 mln zł, zresztą r/r się zmniejszyły, gdy obrotowe (nieznacznie) wzrosły.
Złota reguła bilansowa jest bez problemu zachowana, wskaźnik przyjmuje nawet wartość cokolwiek nietypową, aż 8 pkt. Warto zauważyć, że Solar Company nadal pracuje przy arcy-niskim zadłużeniu: to tylko 7 proc. sumy bilansowej. Na pierwszy rzut oka to wyłącznie zaleta (bo po co mieć długi?), ale można też pytać o zarzucone potencjalne korzyści z dźwigni.
Wskaźnik płynności bieżącej jest rzecz jasna nader wysoki, aż 16 pkt. Grupa ma dużo gotówki, co daje 62-procentową wypłacalność natychmiastową. W razie czego gotówka ta może się przydać np. do inwestycji, zresztą tak powinna być wykorzystywana.
Spójrzmy na wykres kursu:
Sytuacja od roku 2016 jest dość złożona: można ją postrzegać jako szeroką konsolidację, a także jako długoterminowy trend spadkowy, który przeważył nad wzrostowym, ale i sam został ostatnio pokonany. Mówimy o tym, że w październiku 2017, po muśnięciu 0,98 zł, notowania ostro wybiły w górę i ostatnio przetestowały nawet poziom 1,28 zł.
Adam Witczak
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5774 gości