Zyski z ekranu - biznes TV
- Utworzono: czwartek, 08, luty 2018 06:24
Mamy już luty 2018 roku, ale oczywiście w przypadku większości spółek z GPW najnowsze pełne dane, jakimi dysponujemy, to wyniki z trzech pierwszych kwartałów roku 2017. Cóż, prawda ta dotyczy również naszych dzisiejszych protagonistów.
Chodzi o trzy przedsiębiorstwa z branży telewizyjnej - w szerokim tego słowa znaczeniu. Zresztą, ich działalność reklamowa i inna nie wyczerpuje się tylko w obszarze TV.
W każdym razie pod lupą są dziś: 4Fun Media, ATM Grupa i Kino Polska TV.
4fun Media S.A. to grupa kapitałowa działająca w branży mediów cyfrowych i reklamy. Dysponuje telewizją muzyczną z trzema kanałami: 4FUN.TV, 4FUN GOLD HITS oraz 4FUN DANCE. Treść wideo jest transmitowana m.in. poprzez telefonię komórkową, platformy IPTV, internet czy standardową telewizję. Spółka jest również dystrybutorem kanałów tematycznych prowadzonych przez innych nadawców. Poza tym działa na rynku reklamy zewnętrznej, opartej o billboardowe ekrany cyfrowe, umieszczane w przestrzeni miejskiej.
Do grupy kapitałowej ATM Grupa należy kilka spółek, które zajmują się produkcją materiałów telewizyjnych, organizacją koncertów i eventów, produkcją gier komputerowych czy nawet realizacją projektów inwestycyjnych czy deweloperskich. Przedsiębiorstwo ma na koncie liczne seriale (jak "Świat według Kiepskich" czy "Ojciec Mateusz"), teleturnieje ("Awantura o kasę", "Moment prawdy"), jak również programy w formacie reality show czy filmy fabularne. Produkcje ATM emitowane są m.in. przez TVP1 i TVP2, TVN czy Polsat.
Kino Polska to grupa medialna, która zajmuje się działalnością telewizyjną i kinematograficzną. Konkretne gałęzie biznesowe to, jak czytamy na witrynie przedsiębiorstwa: emisja i produkcja kanałów telewizyjnych, dystrybucja, działalność wydawnicza, produkcja filmowa, rekonstrukcja i archiwizacja dzieł polskiej kinematografii oraz Internet. Spółka jest m.in. producentem i dystrybutorem kanałów filmowych z rodziny FilmBox, ma też 70 proc. udziałów w spółce Cable Television Networks & Partners sp. z o.o. Poza tym Kino Polska TV w całości posiada Cyfrowe Repozytorium Filmowe sp. z o.o., digitalizujące i rekonstruujące filmy.
Tyle o działalności operacyjnej. A teraz przejdziemy do - ogólnej, ale jednak, jak sądzimy, pomocnej - analizy głównych rezultatów skonsolidowanych. Na pierwszy ogień idą pozycje rachunku zysków i strat:
Największe przychody generuje ATM Grupa. Ostatnio, tj. w ciągu pierwszych 9 miesięcy roku 2017, było to 174,7 mln zł. Dynamika roczna wyniosła 43,5 proc. W 4Fun przychody były dużo mniejsze niż w ATM, opiewały na 32,5 mln zł, niemniej r/r był to skok o 1/4, zatem dość solidny.
Kino Polska TV pod względem kwoty przychodów lokuje się pomiędzy dwiema skrajnościami. Wygenerowano 89 mln zł, to wzrost w skali rocznej o 7,6 proc. Dynamika była więc tu najsłabsza.
W badanych okresach żadna z firm nie miała ani razu strat. W I - III kw. 2017 pod względem rentowności netto wygrywa 4Fun z wynikiem 13,3 proc., dużo lepszym niż poziom 0,23 proc., zanotowany rok wcześniej w analogicznym czasie.
Zauważmy zresztą, że marże badanych firm były w I - III kw. 2017 zbliżone do siebie - kilkunastoprocentowe na pozycjach operacyjnej i netto. Rentowność operacyjna 4Fun to 16,5 proc.
Warto może dodać, że w Kino Polska TV wyniki - tak kwotowo, jak i proporcjonalnie do obrotów - wyraźnie się pogorszyły r/r. W ATM Grupie wzrosły przynajmniej kwoty (oraz marża operacyjna), natomiast w 4Fun skokowo poprawiło się wszystko.
Zerknijmy raz jeszcze na te fakty, tym razem posługując się wykresami:
Drugi aspekt to dane bilansowe. W każdej z grup aktywa trwałe pełnią rolę dominującą, tzn. przeważają nad obrotowymi. W pasywach 4Fun Media i ATM Grupy przeważa kapitał własny, w KP TV widać lekką przewagę zobowiązań. Spójrzmy:
Największy majątek ma ATM Grupa, łącznie prawie 327 mln zł. Najmniejszy posiada 4Fun - to mniej niż 42 mln zł.
Złotą regułę spełniają 4Fun i ATM, w Kino Polska kapitał własny pokrywa niespełna 2/3 majątku trwałego, a stan ten pogorszył się w relacji rocznej.
Wskaźnik płynności KP TV budzi niepokój - to raptem 0,70 pkt. Oznacza to w szczególności, że aktywa obrotowe są mniejsze niż zobowiązania krótkoterminowe. W dodatku widać trochę niepokojące procesy, licząc od finału roku 2016: kapitał własny się skurczył, podobnie wspomniane aktywa obrotowe, gdy długi bieżące wzrosły. Ubyło środków pieniężnych, a wypłacalność natychmiastowa spadła z 28 proc. do 10 proc.
Środków ubyło i w ATM Grupie, acz tam wypłacalność natychmiastowa to jednak 25 proc. W 4Fun mamy 19 proc., przy czym gotówka się zwiększyła przez 9 miesięcy. Nawiasem mówiąc, nie jest oczywiście tak, że wskaźnik ów powinien być jak najwyższy - nie ma potrzeby utrzymywania przesadnych stanów gotówkowych, niemniej sprawa nie powinna być również bagatelizowana.
W 4Fun zadłużenie jest bardzo niskie, tylko 21 proc. sumy bilansowej, co z punktu widzenia bezpieczeństwa jest zapewne dobre, choć oczywiście można pytać o możliwość lepszego skorzystania z dźwigni finansowej.
Płynność bieżąca 4Fun i ATM jest bez zarzutu - ok. 1,8 pkt i 1,5 pkt, w obu przypadkach poprawiła się przez 3 trymestry, zarazem nie osiągając jakichś nadmiarowych poziomów.
W kategorii ROE wygrywa Kino Polska (a więc nie jest tak, że wszystkie wskaźniki tej firmy są słabsze od rezultatów konkurentów), notując poziom 15,02 proc. za 9 miesięcy 2017. Najsłabiej lokuje się ATM - 9,04 proc. Co do ROA, to tu prym wiedzie 4Fun z wynikiem 10,4 proc.
ROE i ROA liczymy jako ilorazy zysku za dany okres i pozycji bilansowej z końca poprzedniego roku obrotowego.
Wyniki to jedno, a łaska i niełaska inwestorów to drugie. Oto i wykresy notowań:
Na wykresie 4Fun Media widzimy mocny trend wzrostowy. W zasadzie trwa on od około roku (dołki z lutego 2017 to 4,50 zł), ale nabrał mocy w połowie maja, po odbiciu od 5,15 - 5,20 zł. Teraz za opór uznać można 11,10 zł oraz rejon 11,50 - 11,70 zł. Wsparcia to 9,90 zł, 9,32 - 9,34 zł i 8,88 zł.
W kwietniu 2017 cena walorów ATM dochodziła do 4,75 zł. Później przyszedł trend spadkowy, który wyhamował w rejonie 3,76 - 3,84 zł. Pod koniec listopada rozwinęła się nowa tendencja, u progu lutego 2018 osiągnięto nawet 4,49 zł, ale ostatnie sesje zachwiały tym obrazem. Tym niemniej po zejściu do 4,03 zł widzimy pro-zakupowy sygnał oscylatora MTM2.
Akcje Kino Polska TV pod koniec listopada można było kupować za 9,90 zł od sztuki. Była to udana transakcja, jeśli ktoś sprzedaje je teraz - ale w drugiej połowie stycznia można było złapać nawet szczyt na 13,05 zł. Zaraz potem przyszła korekta, która przełamała już krótkotrwały, choć silny trend wzrostowy. Walka toczy się o wsparcie w rejonie 11,70 - 11,75 zł.
J. Sobal
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 4534 gości