OT Logistics w akcji
- Utworzono: piątek, 30, marzec 2018 09:09
OT Logistics to firma, która wywodzi się z przedsiębiorstwa Polska Żegluga Na Odrze, powołanego w roku 1946. Później, w latach 90-tych, spółka nosiła nazwę Odratrans.
Obecnie OT Logistics to nie tylko jeden podmiot, ale i cała grupa kapitałowa o dość rozbudowanej strukturze:
Cały ten organizm zajmuje się działalnością transportową oraz logistyczną i spedycyjną. OT Logistics posiada flotę ok. 800 jednostek żeglugi śródlądowej. Zajmuje się przeładunkiem w portach krajowych i niemieckich. Dysponuje terminalami morskimi w Świnoujściu, Kołobrzegu i Gdyni oraz portem śródlądowy we Wrocławiu (ma jeszcze jeden terminal, mianowicie w pobliżu Medyki).
Nasz emitent współpracuje z takimi klientami jak Węglokoks / Vatenfall Berlin czy Kogeneracja, a także US Steel Corporation, ArcelorMittal czy EDF Polska. Oferuje transport wszelkich towarów masowych i drobnicowych. Prowadzi także prace hydrotechniczne i wydobywa kruszywo oraz piasek z dna rzek. Działalność przewozowa sięga krajów zachodnioeuropejskich, np. Holandii czy Belgii.
Spójrzmy na skonsolidowane rezultaty finansowe grupy kapitałowej z lat 2014 - 2017:
Przychody z roku 2017 to 867 mln zł. Wzrosły w stosunku rocznym o 22 poc. Były wyższ także od obrotów z lat 2014 i 2015.
Ani razu przez te cztery lata nie notowano żadnej straty. W roku ubiegłym wypracowano wynik operacyjny gorszy niż w 2016 - tylko 28,9 mln zł, co przełożyło się na spadek marży z 5,1 proc. do 3,3 proc. Pogorszył się również wynik brutto na sprzedaży, a jego rentowność obniżyła się z 12,4 proc. do 8,4 proc.
Z drugiej strony, poprawiły się sumy i marże na pozycjach EBITDA i netto. Ostateczny rezultat na czysto opiewał na 42,6 mln zł.
Tak prezentuje się bilans:
Aktywa trwałe w roku 2017 wzrosły bardzo silnie, o 2/3, do kwoty ponad miliarda złotych. Był to w największym stopniu wzrost aktywów rzeczowych, pozostałych wartości niematerialnych tudzież inwestycji w jednostkach stowarzyszonych. Zmiany te wiązały się m.in. ze zwiększeniem udziału OT Logistics w chorwackiej firmie Luka Rijeka (do 32,6 proc.).
Grupa niestety odbiega dość wyraźnie od złotej reguły bilansowej, jako że kapitał własny pokrywa tylko 43 proc. majątku długoterminowego. Nisko stoi też płynność bieżąca: to tylko 0,56 pkt, rok wcześniej 0,81 pkt, przed dwoma laty 1,26 pkt.
Gotówki wszelako w roku 2017 przybyło, jej pula wzrosła z 48,5 mln zł do 63,4 mln zł. Zwyżka zobowiązań krótkoterminowych była jednak na tyle duża, że ostatecznie wypłacalność natychmiastowa spadła z 14 proc. do 12 proc.
Ogólne zadłużenie grupy kapitałowej to 2/3 jej sumy bilansowej. Nie jest to poziom bardzo wysoki, niemniej z teoretycznego punktu widzenia to już górne obszary normy.
ROE i ROA za rok 2017 były bardzo udane: raz, że wzrósł zysk netto, dwa - że porównujemy go do pozycji bilansowych z końca poprzedniego roku obrotowego.
Niskie zapasy magazynowe zbóż w Europie sprawiły, że relatywnie niewiele było ładunków agro, co wpłynęło niekorzystnie na wyniki OT Logistics. Tym niemniej firma wciąż się rozwija na różnych polach, np. rozpoczęła przewóz nawozów z Kędzierzyna-Koźla do Polic. Spółka podkreśla jednak, że "trwały powrót do dawnej świetności polskiej żeglugi śródlądowej [w szczególności na Odrze - przyp. red.] nie będzie możliwy bez rządowych inwestycji".
Zerknijmy jeszcze na wykres kursu:
Jesienią 2017 testowano w roli oporu rejon 23,58 - 23,70 zł, ale później przyszło przesilenie i notowania poszły na południe. Ostatnio broniło się już wsparcie na 20 zł, opory to z kolei 20,80 zł, 21 zł i 22 zł. Wskaźnik CMO zbliża się do sugestii pro-wzrostowej.
J. Sobal
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5718 gości