Libet chce zawalczyć o lepszą rentowność
- Utworzono: środa, 09, maj 2018 06:57
Libet koncentruje się na produkcji materiałów budowlanych z betonu. To przede wszystkim bruk klinkierowy, naturalny kamień ogrodowy i szlachetna kostka brukowa. Z materiałów tych wykonuje się np. płyty tarasowe, krawężniki czy palisady.
Główne marki należące do spółki Libet to Impressio i Patio. Przedsiębiorstwo działa w formacie grupy kapitałowej ze spółkami zależnymi Libet 2000 sp. z o.o. oraz Baumabrick sp. z o.o.
Głównym akcjonariuszem spółki są podmioty Glaspin Consultants Limited i Lybet Limited, powiązane z członkami zarządu i rady nadzorczej, a mające 30,06 proc. głosów na WZ i kapitału.
OFE Nationale Nederlanden posiada 10,37 proc., PKO BP Bankowy OFE 9,83 proc., zaś Fundusze Esaliens 9,48 proc. Pozostali inwestorzy kontrolują 40,3 proc. - to free float. Na GPW akcjami handluje się tak:
Ogólny trend jest jest niewątpliwie spadkowy, a zupełnie niedawno testowano wsparcie w pobliżu 1,20 zł. Jeszcze jesienią 2017 wykres był w pobliżu poziomu 2,20 zł.
W roku 2017 przychody grupy Libet wyniosły 288,2 mln zł, czyli były o 4 mln zł wyższe niż w 2016. Niestety, rok 2016 zakończył się operacyjnie i netto na minusie, a straty te pogłębiły się w 2017. Widzimy to poniżej (dane skonsolidowane):
Nawiasem mówiąc, już w roku 2015 na czysto grupa straciła - mianowicie równowartość 1,5 proc. ówczesnych obrotów. W 2016 ujemna marża wyniosła -2,7 proc., rok później -7,4 proc.
Dodajmy też, że w skali rocznej obniżył się, mimo wzrostu przychodów, wynik brutto na sprzedaży: za rok 2017 to 39,94 mln zł, tj. 88,1 proc. sumy z 2016.
Zarząd zapewnia, że pracował w minionym roku nad "stabilnymi podstawami do dalszego rozwoju grupy kapitałowej". Jest to jednak temat na przyszłość, bo rzecz dotyczy 3-letniej strategii, którą spółka kończy opracowywać i ma zamiar wdrożyć. Jej celem jest przede wszystkim poprawa rentowności.
Wysokie przychody zostały przez szefostwo Libetu uznane za sukces, szczególnie "w konkurencyjnym otoczeniu". Do oferty wprowadzono 30 nowości z segmentu Premium i poszerzono ją o tzw. produkty komplementarne. Firma rozwija też autoryzowane punkty sprzedaży Libet Platinium - pod koniec roku 2017 było ich 90. Docelowo sieć ma objąć cały kraj. Rozpoczęto też sprzedaż w kanale e-commerce. Firma liczy przy tym na dobrą koniunkturę w branży budowlanej w roku 2018.
Zresztą, mamy tu jeden z tych przypadków, w których stracie nie towarzyszą ujemne przepływy operacyjne. Te były netto na poziomie skonsolidowanym dodatnie i wyniosły 22 mln zł - rok wcześniej notowano 31,1 mln zł. Nie znaczy to jednak, że ogólna pula gotówki wzrosła: ostateczny cash-flow był ujemny z powodu części inwestycyjnej i finansowej. Widzimy to w tabeli bilansowej:
Mankamentem aktywności Libet jest, jak łatwo zauważyć, niska płynność bieżąca (tylko 0,53 pkt - rok wcześniej było 1,02 pkt, co i tak trzeba uznać za rezultat słaby), a także niska wypłacalność natychmiastowa. Ta spadła r/r z 3 proc. do 1 proc., czyli właściwie jej nie ma. Grupa odbiega od złotej reguły bilansowej, a przedmiotowy wskaźnik r/r się pogorszył, schodząc z 0,75 pkt do 0,60 pkt. Rotacja aktywów zmieniła się nieznacznie, na szczęście na plus. Aktywa, swoją drogą, skurczyły się wymownie, zarówno trwałe, jak i (zwłaszcza) obrotowe.
Ogólne zadłużenie co do zasady mieści się w normie, notowany jest poziom 56 proc. ROE i ROA były ujemne, podobnie jak rok i dwa lata wcześniej. I - niestety - gorsze niż wtedy.
B. Garga
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 4173 gości