Trans Polonia na trasie - nowe wyniki
- Utworzono: poniedziałek, 28, maj 2018 22:23
Trans Polonia to przedsiębiorstwo transportowe. Działa jako grupa kapitałowa. Ponad dwa lata temu, w lutym 2016, grupa ta powiększyła w znaczący sposób skalę swej działalności, albowiem wchłonęła spółkę Orlen Transport, uprzednio należącą do paliwowego giganta.
Trans Polonia oferuje usługi przewozu i spedycji żywności, substancji chemicznych czy asfaltu. Dzięki Orlen Transport rozwijany jest też segment transportu paliw płynnych.
Co się tyczy roku 2017, to zarząd uważał, że okres ten był dobry dla Trans Polonii. Zanotowano wzrost przychodów we wszystkich obszarach. W Europie rozwijał się sektor chemiczny, w Polsce rosła konsumpcja oleju napędzowego i benzyny.
W styczniu pisaliśmy, że plany Trans Polonii na rok bieżący, czyli 2018, zakładają kontynuację rozbudowy floty przewozowej. Ma się ona do roku 2020 zwiększyć o ponad 140 jednostek.
Przypomnijmy rezultaty z lat 2014 - 2017 (skonsolidowane):
Jak wspomnieliśmy, w 2016 sytuacja zmieniła się znacząco: przychody r/r wzrosły 2,8 razy. Ale i w 2017 dynamika okazała się bardzo solidna, wyniosła 28 proc., a końcowy przychód to 225,6 mln zł.
Rok 2017 pozwolił na wypracowanie 10,5 mln zł zysku netto. Rentowność pozostała więc na poziomie takim jak w 2016 i było to 4,6 proc. Trochę spadły marże brutto na sprzedaży, EBITDA i operacyjna.
A co z nowym rokiem - 2018? Wiadomo na razie o tym, jak powiodło i nie powiodło się grupie Trans Polonia w I kwartale:
Nie powiodło - nie bez powodu użyliśmy tego określenia. Otóż wynik operacyjny spadł do 21,8 proc. kwoty z analogicznego okresu 2017, a netto firma zeszła na minus. Strata skonsolidowana wyniosła blisko milion złotych, tj. równowartość 2 proc. przychodów.
Zerknijmy na dane bilansowe:
Aktywa trwałe na koniec marca to 128,65 mln zł. Obrotowe opiewały na 109,6 mln zł. Grupa trochę odbiega od złotej reguły bilansowej: kapitał własny pokrywa tylko 86 proc. majątku długoterminowego. Tylko i aż, z drugiej strony, bo to całkiem spore pokrycie (vide 45 proc. z końca 2016).
Wskaźnik płynności bieżącej na poziomie 2,11 pkt można uznać za bardzo przyzwoity, w miarę nieźle wygląda też 20-procentowa wypłacalność natychmiastowa. Faktem jest jednak, że obniżyła się w czasie kwartału. Ba, pod koniec 2016 notowano 36 proc.
Przychody za I kw. 2018 zmieniły się nieznacznie, wzrosły o 2,5 proc. w skali rocznej. Segment transportu paliw był odpowiedzialny za 32,75 mln zł, czyli za 2/3 całej kwoty. Był to wzrost r/r o 2,2 proc., gdy w pozostałym obszarze działalności doszło do spadku o 2 proc.
Zysk brutto ze sprzedaży obniżył się z powodu okresowych przestojów taboru oraz ze względu na koszty utrzymania nowego taboru, który jeszcze nie osiągnął pełnej zdolności operacyjnej. Wzrosły też koszty ogólnego zarządu, w tym odnotowano jednorazowy koszt wynoszący 1,45 mln zł. Wynikał on z tego, że Trans Polonia uczestniczyła w akwizycji podmiotu zajmującego się intermodalnym transportem w Europie Zachodniej. Przedsięwzięcie nie było udane: poniesiono koszty, ale nasz emitent nie został ostatecznym nabywcą.
Adam Witczak
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5822 gości