Drugi kwartał CCC - wstępne dane
- Utworzono: piątek, 10, sierpień 2018 07:21
Grupa obuwnicza CCC opublikowała szacunkowe dane finansowe za drugi kwartał bieżącego roku. Przyjrzymy się im za chwilę, łącząc je także z wynikami pierwszego trymestru, by w ten sposób otrzymać przybliżone (czy też wstępne) rezultaty półroczne.
Samej grupy CCC może nie trzeba przedstawiać: chyba każdy czytelnik wie, że jest to ogromne przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją i sprzedażą butów, głównie w zakresie cenowym dostępnym dla przeciętnego obywatela. Obywatela Polski - i nie tylko, bo firma prowadzi biznes także w innych krajach. Mowa zarówno o Europie Środkowo-Wschodniej, jak i o Europie Zachodniej oraz jeszcze dalszych regionach. Pod koniec marca 2018 grupa CCC miała 934 sklepy na całym świecie (a pod koniec roku 2017 było ich 925), poza tym w 11 państwach realizowała sprzedaż on-line.
A tak wyglądał II kw. 2018 według najnowszego komunikatu:
Swego rodzaju standardem lub tradycją CCC jest to, że drugi trymestr generuje większe przychody niż pierwszy. Na przykład I kw. 2018 dał ok. 694 mln zł przychodów, a w dodatku zakończył się stratą netto 144 mln zł (i podobną stratą operacyjną). Tymczasem w II kw. 2018 mamy 1,33 mld zł przychodów, co zresztą r/r oznacza wzrost o ponad 18 proc. Wynik operacyjny powiększył się o 63 mln zł w porównaniu z analogicznym okresem 2017, co przełożyło się na zwyżkę odpowiedniej marży z 16 proc. do 18,2 proc. Z kolei rentowność netto wzrosła z 13,4 proc. do 15,8 proc.
Po zsumowaniu nowych danych z tymi z I kw. 2018 dostajemy następujący obraz kwot narastających:
Obroty za sześć miesięcy 2018 to ponad 2 mld zł. W relacji rocznej mamy zatem dynamikę 9,7 proc. Wynik brutto na sprzedaży i wynik EBITDA polepszyły się wyraźnie, ale już wynik operacyjny nie budzi tak dobrego wrażenia. Cóż, to efekt stycznia, lutego i marca: w tym roku strata za ten okres była dość spora, jak pisaliśmy (konkretnie to niemal 120 mln zł), rok temu raczej kosmetyczna: 16 mln zł.
Podobnie rzecz się ma z wynikiem netto. Stąd kwota za półrocze to teraz tylko 66,9 mln zł. W istocie tak nisko CCC nie lokowała się co najmniej od 2014 roku.
Przepływy operacyjne netto za II kw. 2018 były dodatnie. Mało tego: opiewały na 591 mln zł, czyli były znacznie większe niż rok wcześniej, bo wtedy notowano 175 mln zł. Narastająco za I - II kw. 2018 otrzymujemy w takim razie kwotę 591 - 243,3 = 347,7 mln zł. Rok wcześniej było to 175 - 322,2 = -147,2 mln zł.
Przepływy inwestycyjne za sam II kw. 2018 były teraz ujemne, podobnie jak rok temu, a finansowe - dodatnie (przeciwnie niż poprzednio).
Aktywa trwałe CCC jako grupy wzrosły w porównaniu z 30 czerwca 2017 w sposób cokolwiek imponujący - z 1 mld zł do 3,9 mld zł, co jednak wynikało w zasadniczy stopniu z ujawnienia prawa do użytkowania aktywa według standardu MSSF16. Bez tego byłby to wzrost tylko do 1,47 mld zł.
Pod koniec czerwca grupa CCC miała już 1164 sklepy, w tym 208 pod marką Vogele. Co do segmentu e-commerce, to dał on przychód na poziomie 232 mln zł w II kw. 2018, o 58 proc. większy niż rok temu - i wygenerował 35 mln zł EBITDA.
Spójrzmy jeszcze na wykres kursu:
Długoterminowy trend jest, jakby nie patrzeć, spadkowy. W początkach tego roku kreślono maksima na 312 zł, później zaczęła się redukcja kursu. Wiosenna faza zwyżkowa została wyhamowana przy 280 zł. Minima z lipca to 191 zł. Po ich osiągnięciu kurs zawrócił, mamy znów fazę aprecjacji, ale jeszcze nie przekreśla to najogólniejszej tendencji. Kurs teraz to 215 zł.
J. Sobal
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5826 gości