• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Reklama AEC

Inter Cars i kwestia rentowności

Władze grupy kapitałowej Inter Cars zaprezentowały wstępne wyniki skonsolidowane za rok 2018. Nim je omówimy, króko przypomnimy, czym jest przedsiębiorstwo, o którym mowa.

Inter Cars to grupa, która oferuje rozbudowaną gamę części zamiennych do samochodów różnego typu i różnych marek. Jej spółki zależne działają w takich krajach jak np. Słowenia, Czechy, Ukraina, Łotwa, Bułgaria, Grecja, Włochy czy Litwa.

Otóż na podstawie danych wstępnych można następująco rozpisać tabelkę wyników za lata 2008 - 2018:

Przychody w roku 2018 opiewały na 7,935 mld zł, a to oznacza, że w relacji rocznej wzrosły o blisko 15 proc. Zresztą, w całym badanym okresie, a mówimy przecież o dekadzie, dynamika była dodatnia. Nawiasem mówiąc, obroty Inter Cars za rok ubiegły były 4,6 razy większe niż te z roku 2008.

Druga wiadomość, jaką podano, to zysk netto. Ten wzrósł z 216,4 mln zł do 223 mln zł. Była to dynamika dodatnia, ale wyraźnie niższa od dynamiki obrotów. Stąd spadek odpowiedniej rentowności - mianowicie z 3,13 proc. do 2,81 proc. Marżę tę wypada uznać niestety za dość niską - niższe notowano tylko w odległych latach 2008 i 2010.

W samym IV kw. 2018 zysk wyniósł 42,4 mln zł, a to oznacza spadek r/r aż o 11,6 proc.

Jakie czynniki wpłynęły na rentowność w roku 2018? Według zarządu było ich pięć (tych głównych): - wysoka dynamika sprzedaży (w kraju i poza nim); - niższa rentowność w głównym segmencie, tj. w sprzedaży części do samochodów osobowych (był to jednak efekt strategicznej decyzji o zwiększeniu udziału w rynku); - rosnące koszty transportu i wzrost wsparcia dla sieci dystrybucji; - zwiększone koszty logistyki i pogorszenie rotacji; - wyższe koszty odsetkowe wywołane większym wolumenem towarów.

Tak więc widzimy tu czynniki negatywne i pozytywne. Co do innych informacji, to władze Inter Cars podały, iż szacunkowy wskaźnik poziomu zadłużenia grupy na dzień 31 grudnia 2018, określony jako wartość długu netto do EBITDA, wyniósł 3,04 pkt.

Innych rzeczy dowiemy się 18 kwietnia - gdy pojawi się pełnowartościowy raport roczny. Na razie możemy jeszcze zerknąć na wykres kursu:

Sytuacja jest szczególna. Miesiące letnie i jesienne 2018 upłynęły w szerokiej konsolidacji na dość wysokich poziomach, niekiedy wyższych niż 280 zł. W listopadzie przebito wsparcie na 240 zł i kurs szybko spadł do niskich wartości, nawet do 182,20 zł. Szybko przyszła jednak poprawa i można mówić teraz o dość łagodnym, ale na swój sposób konsekwentnym trendzie wzrostowym. Ostatnio nabrał on jednak kształtu konsolidacyjnego. Zakres wahań to z grubsza 212 - 220 zł, acz dziś sesja sfinalizowana została na 226 zł. Widać więc próbę poważniejszej aprecjacji i wybicia się poza stary zakres.

Adam Witczak

  • Popularne
  • Ostatnio dodane

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze