PKP Cargo - najlepszy rok
- Utworzono: czwartek, 21, marzec 2019 08:33
O wynikach finansowych PKP Cargo za rok 2018 pisaliśmy już kilka dni temu, ale wówczas były to jedynie dane wstępne: po pierwsze, szacunkowe, a po drugie, obejmujące jedynie pewien wycinek rachunku zysków i strat. Teraz dysponujemy pełnym rachunkiem, a także bilansem oraz - ogólnie rzecz biorąc - całym sprawozdaniem.
Na pozór truizmem byłoby przypominanie, że PKP Cargo to czołowy polski przewoźnik towarowy wykorzystujący transport kolejowy - ale zapewne wielu czytelników nie ma świadomości, jak duża jest skala działalności tego biznesu. Na przykład funkcjonuje on w 9 krajach Unii Europejskiej, co obrazuje nam poniższy schemat, cytowany w ślad za raportem:
Przy okazji widzimy tu, jakie usługi świadczy PKP Cargo. To głównie transport towarów, w tym intermodalny (czyli taki, że kontener jest przewożony różnymi środkami transportu), a także ich przeładunek. Do tego dochodzi naprawa i serwisowanie taboru kolejowego, rekultywacja terenów kolejowych i spedycja.
Grupa kapitałowa wygląda tak:
Wlicza się do niej m.in. czeski podmiot AWT a.s., który sam tworzy podgrupę.
Zarząd PKP Cargo jest zadowolony z najnowszych wyników, uznając je - ustami prezesa Czesława Warsewicza - za "najlepsze w historii". Rośnie efektywność podstawowej działalności. Przyjęta została strategia na lata 2019 - 2023 z teoretyczną perspektywą sięgającą roku 2038. Firma chce stać się liderem w obszarze Trójmorza i na europejskim odcinku Jedwabnego Szlaku.
Spójrzmy zatem na skonsolidowane wyniki:
W roku 2018 przychody wyniosły 5,24 mld zł. Wzrosły zatem w relacji rocznej o 11,7 proc. Wynik operacyjny powiększył się o 81 proc., sięgając 277,6 mln zł. Podobnie rzecz się miała z wynikiem netto, który w 2017 opiewał na 81,7 mln zł, teraz na 183,9 mln zł.
Dane te wyglądają jeszcze lepiej na tle tych z roku 2016. Wtedy bowiem EBITDA był bardzo niski, a na poziomach operacyjnym i netto wygenerowano straty.
Co do marż, to rentowność netto za rok 2018 opiewa na 3,5 proc., rok wcześniej było 1,74 proc. Skoki widać też na dwóch pozostałych pozycjach, np. marża EBITDA podniosła się z 14,9 proc. do 17,3 proc.
Drugi temat, który nas ciekawi, to bilans:
W finale roku 2018 aktywa trwałe opiewały na 5,19 mld zł. W relacji rocznej odnotowano wzrost o 4,8 proc. Zmalały natomiast aktywa obrotowe. W szczególności cash-flow był ujemny: pula gotówki r/r spadła z 517 mln zł do 447,3 mln zł. Tym niemniej same przepływy operacyjne netto grupy PKP Cargo były dodatnie: wyniosły 863 mln zł, zresztą o 263 mln zł więcej niż w 2017. Ujemny cash-flow ogólny był skutkiem wydatków inwestycyjnych i spłaty kredytów oraz pożyczek.
Ogólne zadłużenie pozostaje w pobliżu 50 proc., tak więc jest w normie. Złota reguła bilansowa nie jest wypełniona, kapitał własny pokrywa tylko 2/3 aktywów trwałych. Wskaźnik płynności bieżącej niestety obniżył się r/r - z 1,4 pkt do 1,2 pkt. Podobnie z wypłacalnością natychmiastową, która zeszła z 0,42 pkt do 0,33 pkt (mimo wszystko nadal jest wysoka). ROE i ROA wzrosły - do 5,54 proc. i 2,77 proc.
Popatrzmy jeszcze na wykres kursu akcji:
Jesienią 2018, mianowicie pod koniec października, cena walorów zeszła nawet do 37,50 zł. Później wykres ruszył w górę. Z tej perspektywy można mówić o długoterminowym trendzie wzrostowym, który potwierdził się na przełomie stycznia i lutego, a potem w marcu. Aktualnie mamy ok. 42,40 zł. CCI wygenerował niedawno sygnał pro-zakupowy, ale teraz jest w rejonie neutralnym.
Adam Witczak
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5741 gości