Baltona w zasadzie na minusie
- Utworzono: wtorek, 01, październik 2019 08:23
Baltona należy do grupy kapitałowej Flemingo International, która kontroluje ją przez podmiot o nazwie Ashdod Holdings. Widzimy to zresztą w poniższej tabelce:
Baltona jest przedsiębiorstwem, które swymi korzeniami sięga czasów PRL. Firma prowadzi grupę kapitałową:
Czym zajmuje się ta grupa? Baltona posiada sieć sklepów, które prowadzą handel detaliczny: głównie na obszarze portów lotniczych w Polsce i Europie. To pierwszy segment aktywności naszego emitenta. Segment drugi to gastronomia na terenie lotnisk i dworców kolejowych (sprzedaż posiłków i napojów). Trzeci obszar działalności to B2B - sprzedaż hurtowa, w tym na potrzeby załóg statków i okrętów.
Niestety, biznes ten od dłuższego czasu nie radzi sobie dobrze. Straty lub ew. bardzo niskie zyski; wysokie zadłużenie; niska płynność; mała ilość gotówki - to stałe problemy. Spójrzmy np. na wyniki sześciomiesięczne z lat 2013 - 2019:
Są to rezultaty skonsolidowane, dla całej grupy. Otóż, jak widzimy, w I - II kw. 2019 miała ona co prawda wysokie przychody (aż 250,4 mln zł, +23,5 proc. r/r), ale i wyoskie straty na poziomach operacyjnym oraz netto. Na czysto biznes usytuował się 44,8 mln zł poniżej zera. To daje rentowność -18 proc. Rok wcześniej było -2,10 proc. Podobnie ma się sprawa z rentownością operacyjną (teraz -13,3 proc., poprzednio -1,1 proc.).
Marża EBITDA co prawda wzrosła wymownie: bo i wzrosła amortyzacja, to jednak wynik implementacji nowego standardu księgowości.
Spójrzmy na bilans:
Aktywa trwałe to aż 725 mln zł, acz znaczny wzrost kwoty w relacji półrocznej też wynika głównie ze zmian w standardach: pojawiła się spora pula aktywów z tytułu prawa do użytkowania, co jest związane z kwestiami leasingu.
Ogólne zadłużenie grupy Baltona to aż 94 proc. sumy bilansowej. Daje to 15,2 pkt jako zadłużenie kapitału własnego. Trudno się tym cieszyć.
Złota reguła rzecz jasna nie jest spełniona. Płynność bieżąca na poziomie 0,40 pkt jawi się jako niska, a 5-procentowa wypłacalność natychmiastowa budzi niepokój. W relacji rocznej spadła, choć gotówki przybyło.
Wzrost przychodów r/r to głównie efekt wznowienia aktywności na lotnisku Chopina w Warszawie oraz otwarcia nowych sklepów. Niestety, opóźnienia w otwarciach przypadły na czas wysokiego ruchu lotniczego, co zaszkodziło firmie.
Zerknijmy na to, co w pewnym sensie myślą o tym wszystkim inwestorzy: na wykres kursu akcji.
Co prawda wczoraj papiery imponująco podrożały, o 10,6 proc., do 5,75 zł, ale i tak ogólny trend jest spadkowy. Pod koniec czerwca rozegrano ok. 8,30 zł, później notowania spadły. W finale września przebito wsparcie na 6 zł. Ruch wczorajszy to poniekąd korekta 12,6-procentowego spadku z 27 września. SMI nie daje sygnału, ale być może za parę sesji da sugestię pro-zakupową.
Adam Witczak
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 2351 gości