Śnieżka na drodze rynkowej ekspansji
- Utworzono: czwartek, 29, sierpień 2013 08:12
Decyzja o wypłacie dywidendy, oddanie do użytku nowoczesnego Centrum Badań i Rozwoju, zakończenie pierwszego etapu wdrażania systemu Business Intelligence - to niektóre z ważniejszych wydarzeń, do jakich doszło w Śnieżce w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku.
Był to także czas wzrostu przychodów ze sprzedaży - skonsolidowane (a więc liczone dla całej grupy kapitałowej, której Śnieżka przewodzi) wyniosły 300,7 mln zł. To zaś oznacza, że w skali rocznej zwiększyły się o 4 proc. Skonsolidowany zysk operacyjny utrzymał się jednak na niemal niezmienionym poziomie 29 mln zł (gwoli ścisłości, nieznacznie się nawet obniżył). Ostatecznie Grupa zarobiła na czysto 21,57 mln zł, co odpowiada 93 proc. kwoty wypracowanej w pierwszym półroczu 2012.
Śnieżka ma ambicję uzyskania "wiodącej pozycji na rynku farb i lakierów w Europie Środkowo-Wschodniej", przy czym chodzi tu przede wszystkim o rynki takie jak Polska, Ukraina, Białoruś, Rosja i Mołdawia. Firma ma zamiar osiągnąć swoje cele zarówno poprzez wprowadzanie swoich towarów do marketów budowlanych, budowę sieci sklepów partnerskich i wreszcie - poprzez inwestycje kapitałowe, co może oznaczać także akwizycje.
Fakt, że wyniki Grupy Śnieżka prezentują się całkiem przyzwoicie, jest istotny również dlatego, że pierwszych sześć miesięcy roku (a w szczególności pierwszy kwartał) było czasem, w którym nałożyły się na siebie dwa niekorzystne czynniki. Z jednej strony mieliśmy ogólne spowolnienie gospodarcze (znaczone np. wzrostem bezrobocia), z drugiej zaś nadzwyczaj długą zimę, która opóźniała start prac budowlanych. Tymczasem produkty Śnieżki - farby i lakiery - wprost odnoszą się do tego właśnie sektora (który zresztą omawialiśmy całościowo w czerwcu). Zarząd Śnieżki zauważa jednak, że w drugim kwartale sytuacja nieco się polepszyła.
W badanym okresie 64 proc. sprzedaży Grupy dali klienci z Polski, udział Ukrainy to 23 proc., Białorusi 9 proc. Minimalne udziały (odpowiednio 2 proc. i 1 proc.) miały Rosja i Mołdawia. Z raportu Śnieżki dowiadujemy się, że w krajach Europy Środkowej i Wschodniej działa ok. 600 producentów farb i powłok. Wygląda więc na to, że konkurencja jest spora. Śnieżka ma jednak na uwadze także i to, że roczne zużycie farb na jednego mieszkańca w Europie Wschodniej jest więcej niż dwa razy niższe niż w Unii Europejskiej.
Tymczasem kurs akcji Śnieżki na warszawskiej GPW wciąż intensywnie rośnie. Pod koniec roku 2011 notowano poziomy rzędu 21-23 zł. Maksimum z 23 sierpnia tego roku to 53,90 zł, a korekta w kolejnych dniach jest zupełnie kosmetyczna. Wydaje się więc, że wciąż jest pole do wzrostów.
Kamil Kiermacz
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5772 gości