• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Reklama AEC

Spółka akcyjna nowych technologii

Tytuł niniejszego opracowania wprost wynika z tego, jak swoją działalność definiuje firma Netmedia. Otóż jest ona "spółką z segmentu nowych technologii, specjalizującą się w nowatorskich systemach informatycznych oraz szeroko pojętym e-commerce".

Co to dokładnie oznacza? Otóż Netmedia oferuje swe usługi w takich obszarach jak m.in. "kompleksowe oprogramowanie dla rynku nieruchomości", turystyka (rezerwacje hotelowe, bilety lotnicze), inwestycje alternatywne (sprzedaż numizmatów i metali szlachetnych w sieci), lokalizacja pojazdów czy tematyczne portale internetowe poświęcone np. finansom.

Formalnie GPW zalicza Netmedia do sektora mediów – niedawno przez nas omawianego. Pod względem puli aktywów (101 mln zł pod koniec marca 2014) Netmedia porównywalna jest np. z SMT. SMT odnotowała jednak w pierwszym kwartale 49,8 mln zł przychodów, a Netmedia 37,55 mln zł, zresztą przy niższych rentownościach. W ogólności przeciętna marża netto za pierwszy kwartał 2014 roku wynosiła w całym sektorze ponad 26 proc., a operacyjna 20,44 proc., zatem Netmedia ze swymi wynikami (3,22 proc. i 3,46 proc.) sytuowała się niestety poniżej średniej.

Z drugiej strony, rentowności te (mowa o wynikach skonsolidowanych, dla całej grupy kapitałowej) wypadły lepiej w przypadku tej firmy niż rok wcześniej. Widzimy to w poniższej tabeli:

Otóż w I kw. 2013 roku Netmedia odnotowała niespełna 30 mln zł obrotów i 647 tys. zł EBIT (marża 2,16 proc.), rok później już 37,55 mln zł przychodów oraz zysk operacyjny na poziomie 1,3 mln zł. Z tej perspektywy kwartał był nader udany. Zupełnie inaczej prezentują się wyniki samej tylko spółki dominujące, ale już choćby tylko spojrzenie na obroty wskazuje, że tak naprawdę miarodajne są dane skonsolidowane.

Tak wyglądały one w latach 2009 – 2013:

Średnia roczna suma przychodów to 131,5 mln zł. Rozrzut w pięcioleciu był bardzo mały (najniższy wynik to 126,3 mln zł w 2012, najwyższy zaś 134,2 mln zł w 2011), co świadczy o pewnej stabilności działania. Sceptycy mogliby oczywiście powiedzieć, że oznacza to także brak silnego, wyraźnego postępu. Mógłby się on oczywiście odzwierciedlać w jakiś stopniu przez inne czynniki – np. systematyczny wzrost rentowności. O ile jednak marże wypracowane w roku 2013 faktycznie były lepsze niż te z 2012 (gdy grupa netto poniosła nawet stratę), o tyle były słabsze od poziomów z okresu 2009 – 2010, a częściowo (rentowność netto) nawet od 2011. Mówiąc bardzo potocznie, firmie przydałby się więc mocny impuls na rzecz poprawy rentowności oraz wybicia się z przychodami ponad okolice 130 mln zł.

Kapitał własny pokrywał w pełni (pod koniec marca 2014, ale i wcześniej) ogół zobowiązań, wskaźnik płynności sytuował się na w miarę akceptowalnym poziomie 1,37 pkt, złota reguła bilansowa była naruszona – ale zupełnie nieznacznie. Sytuacja płynnościowa nie prezentowała się więc co do zasady źle w ostatnich czasach.

Najważniejszym segmentem dla Netmedia jest obecnie obszar usług turystycznych. W I kwartale poprawiała się koniunktura gospodarcza (w ocenie zarządu firmy), przez co klienci korporacyjni zwiększali wydatki na podróże służbowe oraz imprezy marketingowe. Przychody w segmencie turystycznym wyniosły w I kwartale 37,44 mln zł, zatem stanowiły lwią część ogółu obrotów skonsolidowanych.

Firma w badanym okresie ponosiła koszty akwizycji podmiotu StayPoland sp. z o.o. czy przejęcia operacji na jednym z portali internetowych – przez co wskali rocznej koszty sprzedaży i ogólnego zarządu wzrosły o niemal 5 proc. Z drugiej strony, prowadzono reorganizację grupy i optymalizację kadrową.

Na wykresie kursu akcji widzimy w zasadzie długoterminową tendencję wzrostową. Obroniła się ona w marcu tego roku, jakkolwiek ostatnio znów mamy małą korektę. Co więcej, autentycznym potwierdzeniem będzie dopiero pokonanie maksimów w okolicy 3,75 zł, bezskutecznie testowanych jesienią i w grudniu 2013 roku. Wsparcia można sytuować przy 2,80 zł i 2,53 zł.

Dodajmy jeszcze na koniec, że Andrzej Wierzba – prezes firmy – posiada 37,94 proc. akcji, Michał Pszczoła z rady nadzorczej natomiast 9,42 proc. 11,38 proc. to udział Amplico TFI S.A., zaś 6,91 proc. należy do Quercus TFI. Daje to free float na poziomie 34,35 proc.

 

Adam Witczak

  • Popularne
  • Ostatnio dodane

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze