Selena – globalne doświadczenie
- Utworzono: piątek, 19, wrzesień 2014 09:04
Global experience – takie hasło znaleźć możemy na witrynie internetowej Seleny FM. Nic dziwnego, firma ta, która zresztą pojawiała się już na naszych łamach (m.in. we wczorajszym raporcie branżowym), prowadzi działalność w zasadzie ogólnoświatową.
Powstała w roku 1992, a jej specjalnością są kleje, pianki poliuteranowe, uszczelniacze, grunty, tynki, zaprawy budowlane etc. Innymi słowy – szeroko pojęta chemia budowlana. Marki Seleny FM to m.in. Artelit, Matizol, EuroMGA, Polyfix, Quilosa czy Tytan Professional.
Kluczowym akcjonariuszem jest AD Niva sp. z o.o. (41,77 proc. w akcjach i 50,45 proc. w głosach), a więc podmiot zależny od przewodniczącego rady nadzorczej Krzysztofa Domaradzkiego. Z kolei firma Syrius Investments s. a. r. l., również przez niego kontrolowana, ma dodatkowo 35,25 proc. w kapitale i 30 proc. w głosach.
Grupa Selena sprzedaje swe produkty w bardzo wielu krajach na kilku kontynentach. Wymieńmy takie choćby państwa jak Słowacja, Republika Czeska, Węgry, Turcja, Rumunia, Brazylia czy Chiny, Rosja i Korea Południowa.
Poniżej widzimy, jak kształtowały się w pierwszym półroczu tego roku skonsolidowane wyniki finansowe Seleny FM:
Pół miliarda złotych – takie były obroty Seleny FM (skonsolidowane) w pierwszym półroczu. Konkretniej, chodzi o 502,85 mln zł, a więc o 103,6 proc. sumy wypracowanej rok wcześniej w analogicznym okresie.
Zauważmy, że większa część sprzedaży (ale tak było też rok temu) przypadła na drugi kwartał, podobnie rzecz się miała z zyskami (w istocie w I kw. 2014 tylko EBITDA udało się wyprowadzić na plus, rok temu wszystkie trzy wskaźniki były wówczas ujemne). Ma to oczywiście pewien związek z sezonowością, zwłaszcza w niektórych krajach (jak choćby Polska).
680 tys. zł to jednak dość skromny zysk netto, a takie właśnie wypracowała Selena w ciągu sześciu miesięcy rozpoczynających rok bieżący. Rok wcześniej notowano na tej pozycji 3,3 mln zł. Innymi słowy, marża netto spadła z 0,68 proc. do 0,14 proc. Z drugiej strony, pozytywnie zmieniła się marża operacyjna, rosnąc z 1,75 proc. do 2,92 proc. Na wyniku netto zaważyły natomiast stosunkowo wysokie koszty finansowe.
Co się działo w przedsiębiorstwie, jeśli chodzi o badany okres? Firma otrzymała m.in. dwie nagrody (jedną w Rumunii, a drugą – Nagrodę Gospodarczą Prezydenta RP – w Polsce), zorganizowała dla swych klientów specjalny wyjazd szkoleniowo-integracyjny w Brazylii, uruchomiła też witryny internetowe dla marki Tytan Professional w kilku językach (m.in. bułgarskim czy węgierskim).
Wdrożono też system klasy ERP i modernizowano linie produkcyjne oraz poszerzano asortyment. Co do wzrostu sprzedaży, to nastąpił on głównie w Polsce oraz w obu Amerykach, natomiast przychody spadły w Europie Wschodniej i Azji. Udało się, ogólnie rzecz biorąc, wygenerować nieco wyższą rentowność niż roku (29,4 proc., czyli wzrosła o 0,7 p. p.).
Koszty finansowe, które obniżyły zysk netto, były w dużej mierze efektem dewaluacji ukraińskiej hrywny i ogólnie walut wschodnich (w stosunku do euro; chodzi tu też o tenge kazachski i rubla). Powstały zatem ujemne różnice kursowe.
W bilansie widzimy m.in., że firma (grupa) ma ciągle dobry wskaźnik płynności bieżącej (ostatnio 1,83 pkt), zachowuje złotą regułę bilansową, a zadłużenie kapitału własnego, choć od grudnia 2013 nieco wzrosło (i zobowiązania przekraczają tenże kapitał), to jednak nie jest niebezpieczenie wysokie. Odpowiedni wskaźnik wynosił ostatnio 1,10 pkt. Przedsiębiorstwo ma też niezłe pokrycie długów bieżących środkami pieniężnymi (ostatnio 22-procentowe).
Na wykresie widać, że w lutym osiągano maksima rzędu 29 zł, potem jednak nastąpiło przesilenie, korekta i w zasadzie odwrócenie trendu. W okolicach 15 zł obroniło się stosunkowo niedawno wsparcie, ale nie ma na razie nowego trendu wzrostowego, notowania bowiem wąsko skonsolidowały się na nieznacznie wyższych poziomach, rzędu 16,45 – 18 zł.
Adam Witczak
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5730 gości