Autostrady Stalexportu - na trasie
- Utworzono: środa, 08, lipiec 2015 04:35
Nazwa Stalexport to właściwie tylko akcent historyczny. Zresztą tak naprawdę przedsiębiorstwo to zwie się Stalexport Autostrady S.A., a jego główna działalność to budowa i późniejsza obsługa oraz eksploatacja płatnych autostrad. Mamy tu na myśli zwłaszcza odcinek Katowice – Kraków A4, na który firma ma koncesję do roku 2027 i pobiera z tego tytułu opłaty za przejazdy.
Głównym akcjonariuszem Stalexportu jest włoski podmiot o nazwie Autostrade per l'Italia s.p.A. (60,63 proc. w kapitale i głosach). Altus TFI miał do niedawna 5,13 proc., ale zszedł ostatnio poniżej 5-procentowego progu.
W latach 2009 – 2014 przychody skonsolidowane Stalexportu za każdym razem silnie rosły, by w roku ubiegłym dojść do 222,5 mln zł. Za każdym razem notowano zyski – w roku ubiegłym 107,3 mln zł zysku operacyjnego oraz 65,4 mln zł zysku netto.
Pora spojrzeć na pierwszy kwartał roku bieżącego. Sprawy miały się tak, jeśli chodzi o wyniki całej grupy kapitałowej:
54,26 mln zł – oto i zanotowane przychody. W stosunku rocznym wzrosły o niemal 10 proc. Wzrosły też wartości EBITDA, EBIT i netto – wystarczająco zresztą, by poprawiły się też i marże. Widać zresztą, że przedsiębiorstwo to pracuje przy naprawdę znacznych rentownościach – nawet sama tylko marża netto to ostatnio 34,7 proc., a operacyjna wyniosła 53,2 proc.
W tym kontekście można zapytać, czy równie imponująco przedstawiają się przepływy (cash-flow). Cóż, operacyjne faktycznie były na poważnym plusie, notowano 42,1 mln zł, rok temu tylko 32,3 mln zł. Inna rzecz, że przepływy inwestycyjne i finansowe wypadły w kwartale ujemnie i ogólna pula środków pieniężnych, tak jak rok temu – obniżyła się. Pamiętajmy jednak, że rok temu ostatecznie kwota pieniędzy wzrosła o kilka milionów w skali rocznej, tak więc kwartał nie musi tu niczego determinować.
Co się tyczy aktywów i pasywów, to suma bilansowa opiewała ostatnio na 1,3 mld zł, była nieco mniejsza niż pod koniec grudnia 2014, wyraźnie zaś wyższa niż rok temu. W majątku trwałym ogromna część (566 mln zł) jest klasyfikowana jako wartości niematerialne, a drugie miejsce (431 mln zł) to pozostałe inwestycje długoterminowe. Znaczne były też aktywa z odroczonego podatku dochodowego. Wartości niematerialne wynikały z przyznanych spółce koncesji.
Majątek obrotowy to głównie środki pieniężne. Mamy tu z tego powodu dość nietypową sytuację – z jednej strony wskaźnik płynności bieżącej jest w sumie niski (1,06 pkt rok temu, 1,08 pkt pod koniec marca 2015), ale za to wypłacalność natychmiastowa bardzo wysoka – rzędu niemal 100 proc. (a w finałach lat to nawet 120 – 130 proc.). Trochę problematyczne może być zjawisko zbyt dużego zadłużenia kapitału własnego, jakkolwiek przedsiębiorstwo stopniowo tenże wskaźnik obniża: w grudniu 2013 było to 4,02 pkt, ostatnio już tylko 3,06 pkt. Z pewnością natomiast nie jest zachowana złota reguła bilansowa.
Grupa posiada spółki:
- Stalexport Autoroute s.a.r.l. (Luxemburg)
- Stalexport Autostrada Małopolska S.A.
- VIA4 S.A.
- Biuro Centrum sp. z o.o.
- Petrostal S.A.
Otóż warto wspomnieć o umowie podpisanej niedawno przez Stalexport Autostrada Małopolska z konsorcjum dowodzonym przez włoską firmę Pavimental S.p.A. Umowa dotyczy rozbudowy węzła Mysłowice i budowy węzła Rudno na A4, warta jest 22,04 mln zł netto – aczkolwiek stroną wykonującą kontrakt są tu Włosi.
Dodajmy, że jeśli chodzi o działalność autostradową grupy, to w I kw. 2015 roku ruch osobowy wzrósł o 5,9 proc. r/r, a ciężarowy o 7,7 proc. r/r. Z początkiem marca podwyższono niektóre stawki opłat.
A teraz wykres kursu:
Widzimy trend wzrostowy, rozpoczęty przy dołkach z 8 marca 2014, tj. w okolicy 2,39 zł. Trend ten nabrał intensywności pod koniec stycznia, przy czym nową linię budujemy w oparciu o minima z 25 - 27 maja. Aktualnie opór mamy na 3,10 zł, wyżej w okolicy 3,20 - 3,22 zł, później przy 3,30 zł.
ULT jest w obszarze wykupienia, zaś co do MACD i %R, to można rzecz, że dają sygnały sprzedażowe. Trzeba więc liczyć się z tym, że mimo wszystko gracze spróbują raz jeszcze przetestować linię trendu, czyli de facto okolice 3 zł, być może też poziomy 2,95 zł i 2,89 - 2,90 zł. Gdyby padł ten drugi, to otwarta będzie droga do 2,75 zł czy nawet 2,68 zł, a trend będzie pokonany.
Kamil Kiermacz
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5072 gości