Telewizja, biznes, kino
- Utworzono: piątek, 12, luty 2016 20:58
Sektory, według których władze GPW dzielą spółki ze swego głównego parkietu akcyjnego, mają umiarkowaną wartość poznawczą. Nie chodzi o to, by jakoś szczególnie winić w tym względzie zarząd giełdy - po prostu każdy podział firm będzie z konieczności trochę arbitralny.
Głównym problemem jest to, że do tego samego sektora mogą trafić przedsiębiorstwa de facto bardzo się od siebie różniące profilem działalności, o jej skali (mierzonej np. przychodami), nie wspominając. Kwestia ta tyczy się też sektora mediowego, w którym mamy zarówno wydawców książkowych (Muza), jak i firmy z branży telewizyjnej i kinowej (Kino Polska TV, ATM Grupa, 4fun Media) czy prasowej. Są też podmioty z pogranicza PR, marketingu i informatyki czy np. firma SMT - która coraz bardziej staje się przedsiębiorstwem oferującym system rezerwacji hotelowych. Z kolei Cyfrowy Polsat w ogromnym stopniu jest teraz związany z telefonią komórkową.
Poniżej porównamy rezultaty tylko trzech grup kapitałowych, nie ukrywając, że dobór ten - choć ma mocne uzasadnienie - też jest obarczony pewną dowolnością. Naszymi bohaterami będą wspomniane wcześniej 4fun Media, Kino Polska TV i ATM Grupa. Firmy te łączy to, że w dużej mierze związane są z emisją i produkcją telewizyjną, a po części też kinową.
O Kino Polska TV i ATM pisaliśmy zupełnie niedawno w odrębnych artykułach, wielokrotnie prezentowaliśmy też na naszych łamach 4Fun Media, ostatnio przy okazji raportu za półrocze. Teraz skupimy się na ujęciu niejako z lotu ptaka, biorąc pod uwagę rezultaty skonsolidowane za trzy pierwsze kwartały roku 2015.
Oto i te rezultaty, a w każdym razie - pozycje rachunku zysków i strat:
Mamy tu trzy różne skale wielkości, gdy spojrzymy na przychody. Stąd też od samych kwot ważniejsze są ich zmiany w relacji rocznej (procentowe), jak też i osiągane rentowności.
14,4 mln zł przychodów 4Fun Media oznaczało 81,8 proc. kwoty notowanej rok wcześniej. Prognoza na rok 2015, którą w grudniu podtrzymano, zakłada 20,3 mln zł. Prognoza ta w pierwotnej wersji zakładała też 5,8 mln zł EBITDA, 3,56 mln zł EBIT i 3,1 mln zł na czysto, jednak zarząd dokonał korekty, szacując, że dwie pierwsze wielkości mogą być o 15 proc. niższe, a trzecia - niższa o 10 proc.
W każdym razie marże za okres 9 miesięcy roku 2015 były wyraźnie niższe niż rok wcześniej, np. operacyjna spadła z 14 proc. do 8,5 proc. Inaczej było w dwóch pozostałych przedsiębiorstwach, albowiem rentowność operacyjna Kino Polska TV wzrosła z 15,2 proc. do 19,5 proc., zaś w ATM był to ruch z 9,3 poc. do 14 proc.
Widzimy przy tym, że ATM i KP TV miały wyraźnie wyższe marże niż 4Fun Media, przy czym KP TV wiedzie tu prym. Poza tym przychody tego przedsiębiorstwa wzrosły r/r o 19 proc. W ATM dynamika wyniosła 16,4 proc.
Spójrzmy na pozycje bilansowe:
Suma bilansowa 4Fun Media to 33,8 mln zł, w KP TV to ok. 88 mln zł, w ATM blisko 320 mln zł. W ATM aktywa trwałe mają wyraźną przewagę nad obrotowymi, w pozostałych dwóch przedsiębiorstwach majątek podzielony jest między te dwie kategorie z grubsza równomiernie.
Żadna z firm nie ma problemu z płynnością bieżącą, biorąc pod uwagę, że teoretyczne wskazania mówią, iż nawet poziom 1,2 pkt wskaźnika jest wystarczający, a tymczasem badane spółki notowały ostatnio wartości w granicach 2,4 - 3,7 pkt.
Trochę inaczej rzecz się ma z wypłacalnością natychmiastową - ta była bardzo wysoka w ATM i KP TV, natomiast w 4Fun Media już dość niska, rzędu 11 proc. Wynikało to zresztą z mocnego spadku środków pieniężnych w badanym okresie 9-miesięcznym. Pocieszające jest jednak i to, że grupa znacznie zmniejszyła (tak przez 3 kwartały, jak i r/r) kwotę zobowiązań krótkoterminowych.
Dodatni cash-flow ogólny miała tylko ATM Grupa, jeśli chodzi o 9 miesięcy. Co się tyczy złotej reguły bilansowej, to była spełniona przez wszystkie trzy grupy kapitałowe, co jest oczywiście pozytywne. Ogólne zadłużenie utrzymuje się na niskich poziomach - pod koniec września 2015 wartość 30 proc. (w ATM) była najwyższa.
Pod koniec sierpnia 2015 na wykresie ATM notowano minimum na 3 zł, później rozwinął się trend wzrostowy. Po osiągnięciu szczytu na 4,36 zł (4 stycznia) doszło do potężnej przeceny, która silnie zachwiała trendem. Ba, zdawało się, że został on całkiem pogrzebany, ale później ceny wróciły ponad linię. Oporem - który sprawia wrażenie silnego - jest jednak 3,87 zł.
Od końca marca 2015 roku mniej więcej do połowy grudnia na wykresie Kino Polska TV widać było szeroką konsolidację, dla której dolnymi ograniczeniami były w przybliżeniu linie 12 zł i 12,45 zł, a limitem górnym strefa 14,50 - 15 zł. W finale roku 2015 cena jednak silnie spadła i do odbicia doszło dopiero przy 11,23 zł (minimum z 7 stycznia). Można wstępnie podejrzewać, że kształtuje się już trend wzrostowy, co potwierdzają odbicia z 25 stycznia i 9 lutego.
Wykres 4Fun Media jeszcze kilka sesji temu byłby bez zarzutu - z uwagi na klarowny trend wzrostowy, rozpoczęty w połowie lipca 2015, gdy notowano minima na 3,05 zł. Ostatnio jednak cena papierów mocno spadła, teraz w grę wchodzą takie wsparcia jak 4,58 zł, 4,41 zł, 4,20 zł, 4 zł czy 3,80 zł.
B. Garga
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5709 gości