Pekaes na drogach
- Utworzono: poniedziałek, 26, styczeń 2015 04:22
Nazwa "Pekaes" może się niektórym czytelnikom skojarzyć z charakterystycznymi autokarami, od czasów PRL-u kursującymi pomiędzy miastami i wsiami naszego kraju. Gdyby rzeczywiście o to chodziło, to oznaczałoby, że mówimy o Przedsiębiorstwie Komunikacji Samochodowej, albo też – o licznych spółkach lokalnych, jakie po roku 1989 wyrosły na jego bazie.
Obiektem naszego zainteresowania jest jednak inne przedsiębiorstwo, wywodzące się z Przedsiębiorstwa Międzynarodowych Przewozów Samochodowych, powstałego w roku 1958. Dziś nazwa firmy brzmi Pekaes, a jego oferta to logistyka magazynowa i szeroko zakrojona spedycja, w szczególności kolejowa, morska i lotnicza. Spółka ta przewodzi grupie kapitałowej, przy czym część spółek zależnych także działa w obszarze transportu, inne natomiast prowadzą wynajem nieruchomości czy np. produkcję ekogroszku.
W istocie jednak kluczowym źródłem przychodów dla całej grupy jest segment "spedycja i logistyka". W trzech kwartałach roku 2014 wygenerował on aż 436,88 mln zł przychodów, podczas gdy np. sprzedaż towarów i materiałów (benzyny, paliwa, gazu i oleju napędowego) dała wpływy w kwocie niespełna 90 mln zł. Na ekogroszek przypadło jedynie 5,7 mln zł. Wymienione trzy segmenty wygenerowały dodatnie wyniki.
Finalnie zresztą po trzech trymestrach roku 2014 rezultaty skonsolidowane Grupy Pekaes prezentowały się następująco:
Zarówno w relacji rocznej, jak i w samym trzecim kwartale widać było solidny wzrost obrotów. Dynamika w ujęciu narastającym wyniosła 38,6 proc. (a ostateczna kwota ponad 550 mln zł). Godne uwagi jest też to, że znacznie wzrosły zyski – i to w taki sposób, że towarzyszyła temu zwyżka odpowiednich rentowności. Tak np. marża EBIT za 9 miesięcy zwiększyła się z 1,6 proc. do 2,63 proc., a netto z 2 proc. do 2,5 proc.
Pekaes w jakimś stopniu można porównywać z takimi firmami z GPW jak Trans Polonia czy PCC Intermodal. Skala ich działalności jest jednak mniejsza. Trans Polonia odnotowała w trzech kwartałach 2014 roku przychody na poziomie 49,5 mln zł, PCC natomiast 135,62 mln zł. Obie firmy, podobnie jak Pekaes, miały wyraźnie dodatnią dynamikę sprzedaży.
Marża operacyjna Trans Polonii wyniosła 6,90 proc. w badanym okresie, a netto 4,65 proc. (były to jednak, inaczej niż w Pekaesie, wartości niższe niż rok wcześniej). W PCC odpowiednie wyniki to 3,76 proc. i 3,83 proc. (które wypada uznać za sukes, bo 30 września 2013 w firmie tej notowano straty EBIT i netto).
Pekaes, jako grupa, zachowuje złotą regułę bilansową, co jest pozytywne (dwie pozostałe firmy nie przestrzegały tej zasady). Wskaźnik płynności bieżącej wynosił ostatnio 1,96 pkt, co było wysoką wartością, a więc dobrą, podobnie jak wysokie (70-proc.) pokrycie długów krótkoterminowych środkami pieniężnymi. Kapitał własny z pewnością nie jest nadmiernie zadłużony. Od grudnia 2013 wzrosły co prawda zobowiązania, ale towarzyszyła temu jeszcze silniejsza zwyżka majątku obrotowego (ze 163 mln zł do 211 mln zł).
Zarząd Pekaes uważa, że w trzech kwartałach roku 2014 wyniki grupy były lepsze niż rok wcześniej, co wynikało zarówno z pozytywnych tendencji w spółce dominującej, jak i z rezultatów spółek Chemikals sp. z o.o. oraz Spedycja Polska "Spedcont" sp. z o.o., włączonych do grupy w grudniu 2013.
W całym roku 2013 skonsolidowany obrót Pekaesu wyniósł 548,6 mln zł, a więc w 2014 już po trzech kwartałach był wyższy. Rok 2013 zakończył się zyskiem netto 13,02 mln zł i EBIT w kwocie 10,2 mln zł. W 2012 EBIT wynosił tylko 146 tys. zł, na czysto wygenerowano 3,84 mln zł, choć przychody były spore (mniejsze niż w 2013, ale jednak było to 523 mln zł).
Na wykresie kursu w gruncie rzeczy mamy w długim terminie tendencję zwyżkową, choć obecnie jesteśmy daleko od maksimów z czerwca 2014, gdy kurs docierał powyżej 13 zł. Wyzwaniem dla byków będzie teraz przebicie najpierw 10,85 – 10,90 zł, następnie okolic 11,55 zł. Wsparcia to 10,45 zł, 9,90 zł, 9,55 zł, okolice 8,80 – 8,85 zł.
56,7 proc. akcji Pekaes należy do firmy KH Logistyka sp. z o.o. SKA, 12,6 proc. do ING OFE i ING DFE, 6,3 proc. do PEK Holdings, 3,7 proc. do Banku Gospodarstwa Krajowego.
J. Sobal
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5721 gości