• WIG
  • WIG20
  • WIG30
  • mWIG40
  • WIG50
  • WIG250
WALUTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY

Reklama AEC

Na drogach i nie tylko

Sięgamy dziś po najnowsze wyniki pięciu spółek transportowo-logistyczno-spedycyjnych, operujących na głównym rynku warszawskiej giełdy. Nasi protagoniści to PKP Cargo, OT Logistics, PCC Intermodal, Pekaes i Trans Polonia.

Każda z tych spółek, a właściwie grup kapitałowych, ma swoją specyfikę działania. OT Logistics skupia się na transporcie wodnym (śródlądowym), a po części także kolejowym, poza tym prowadzi na terenie Europy działalność portową. PKB Cargo skoncentrowana jest na przewozie torowym, podczas gdy dla PCC Intermodal specjalnością jest transport intermodalny – czyli różnymi sposobami, ale przy założeniu, że ładunek pozostaje ciągle w tym samym kontenerze. Z tej formy zrezygnowała niedawno Trans Polonia – ograniczając się do segmentu drogowego. Pekaes natomiast chce się rozwijać właśnie w kierunku intermodalnym.

Spójrzmy na skonsolidowane przychody i wyniki.

Największe przedsiębiorstwo to bez wątpienia PKP Cargo z przychodami za 9 miesięcy w kwocie 3,27 mld zł. Pozostałe firmy działają jednak w zupełnie innej skali, choć trzeba przyznać, że OT Logistics też nie jest małą grupą. Jej obroty za badany okres to 554 mln zł.

Najmniejsze przedsiębiorstwo to Trans Polonia. Tutaj sprzedaż wyniosła niespełna 46 mln zł, co zresztą oznaczało redukcję o 7,1 proc. r/r. Obroty spadły także w OT Logistics (o 9,3 proc.), a także w Pekaesie (o 8 proc.). A zatem tylko w dwóch przedsiębiorstwach - w Cargo i PCC Intermodal - dynamika przychodów była dodatnia (odpowiednio 3,2 proc. i 14,9 proc.).

Rentowność operacyjna przeciętnie rok temu po 9 miesiącach wynosiła 5,48 proc. W tym roku było to 4,11 proc., zatem uległa obniżce. Spadła we wszystkich pięciu przedsiebiorstwach. Najwyższą mimo wszystko odnotowano w PKP Cargo - było to 7,68 proc. Najmniej wygenerowała firma Pekaes - tylko 2,85 proc.

Marża netto najwyższa była również w PKP Cargo (6,74 proc.), najniższa w OT Logistics (tylko 1,20 proc.). Także i w tym aspekcie w każdej z firm doszło do redukcji r/r.

Spójrzmy teraz na pozycje bilansowe.

Największą sumę bilansową - ponad 6,2 mld zł - ma oczywiście PKP Cargo, z tego ponad 4/5 przypada na aktywa trwałe. Najmniejsza firma to Trans Polonia, tu suma bilansowa to ok. 60 mln zł.

We wszystkich pięciu przedsiębiorstwach aktywa trwałe są większe niż obrotowe. Samo w sobie to nie dziwi, w końcu chodzi o firmy, które mają dużą liczbę pojazdów, terminali, magazynów itd. Z drugiej strony, w Trans Polonii i Pekaesie różnica pomiędzy majątkiem trwałym i obrotowym jest relatywnie mała, natomiast w pozostałych trzech grupach rozrzut jest spory.

Jeśli za dolną granicę dopuszczalnej wartości wskaźnika płynności bieżącej uznać 1,2 pkt (jak nierzadko mówią rozważania teoretyczne), to wówczas wypełniają ją tylko PKS i OT Logistics, choć Trans Polonia niezbyt odbiega. Wskaźnik ten był dużo słabszy w Cargo (1,01 pkt, spadł od grudnia 2014) i PCC Intermodal.

W tym drugim przypadku doszło do redukcji z 1,41 pkt do 0,78 pkt. W ogóle niektóre wskaźniki owego przedsiębiorstwa znacznie się pogorszyły, np. mocno wzrosło zadłużenie, a firma zrobiła się jeszcze bardziej odległa od złotej reguły bilansowej, do tego zredukowano środki pieniężne i spadła wypłacalność natychmiastowa. Równocześnie jednak widzimy, że rosną aktywa trwałe - w grudniu 2014 było to 170 mln zł, ostatnio prawie 264 mln zł. Firma inwestuje, rozwija się, buduje, kupuje, remontuje itd. - więc na razie można zastosować tu pewną taryfę ulgową. Wskaźniki powinny jednak wrócić w przyszłości do właściwszych poziomów.

Co do złotej reguły, to wypełnia ją tylko Pekaes, w pozostałych grupach kapitał własny jest dużo niższy niż aktywa trwałe. Co się tyczy zadłużenia ogólnego, to w PCC Intermodal mamy już 72 proc., co może trochę niepokoić, natomiast w pozostałych przedsiębiorstwach normy są, generalnie rzecz biorąc, spełnione. Najmniejsze zadłużenie, 33-procentowe, ma Pekaes. Firma ta ma też wysoką wypłacalność natychmiastową - aż 55 proc. (a 9 miesięcy wcześniej nawet 84 proc.), aczkolwiek akurat ten wskaźnik nie musi przyjmować tak wysokich wartości.

Spójrzmy na wykresy kursu:

W przypadku Pekaes minimum z końcówki sierpnia to 10,50 zł - można tam lokować jedną z linii wsparcia. Co więcej, od punktu tego można na wykresie w skali logarytmicznej poprowadzić linię trendu wzrostowego. Z takiego układu wynikałoby, że linia jest właśnie testowana (mniej więcej w zakresie 12,70 - 13 zł). Za poziom oporu można uznać 13,47 - 13,48 zł, choć faktyczny szczyt z 2 listopada to nawet 13,69 zł.

Co do PCC Intermodal, to tu na wykresie widać było przez dłuższy czas jawny trend wzrostowy. W sierpniu 2014 kurs schodził poniżej 1,20 zł, potem odbił i na fali trendu przebijał nawet 2,50 zł (w czerwcu 2015). Później jednak siły zabrakło, ceny skonsolidowały się nieco niżej. Wsparcia to 2 zł, 1,80 zł, 1,60 zł czy 1,45 zł. Opory to 2,29 zł i 2,40 zł.

Niemal do połowy października na wykresie Trans Polonii obowiązywał długoterminowy trend spadkowy. Dość powiedzieć, że maksima z lutego 2014 to 8,48 zł, a tymczasem w lipcu roku bieżącego notowano zejścia do 2,82 zł. Ten stan rzeczy uległ już jednak poważnej odmianie. Po 10 października do akcji wkroczyła strona popytowa, nagły wzrost pozwolił nawet otrzeć się o poziom 6 zł. Następnie doszło do poważnej korekty, aczkolwiek nie przekroczyła ona wsparcia na 4 zł. Układ świec od tego czasu pozwala żywić pewien optymizm. Wskaźnik MACD być może wygeneruje niedługo sygnał kupna. Za opory można uznać 5,60 zł i linię 6 zł, potem 6,50 zł. Wsparcia to 4,35 zł, 4 zł, 3,75 zł, dużo niżej 3,30 zł.

Akcje OT Logistics niestety silnie potaniały w minionych tygodniach. Cena była już wywindowana do 275 zł za sztukę (sierpień 2015), ale potem uległa potężnej redukcji. Ostatnio walka toczy się już o poziom 180 zł, a więc odwrócono cały trend wzrostowy, zaczęty w sierpniu 2014.

Słabo wygląda też PKP Cargo. Szczyt z początku czerwca to 93,22 zł, później zaczęła się fala przecen, notowano nawet minimum na 58,54 zł (w listopadzie). Teraz cena jest nieco wyższa, ale po nieudanym ataku na 67 zł nastąpił lekki odwrót. Broni się okolica 63 zł, groźba zejścia znów do 60 zł - jest poważna.

 

B. Garga

 

  • Popularne
  • Ostatnio dodane

Kontakt z redakcją

 

 

 

Nasze Portale

         
 

 

   Multum Ofert znanywet.pl
  • Wzrosty
  • Debiuty
  • Spadki
  • Obroty
Walor Cena Zmiana



 

 

 

 

 

 

 

Walor Cena Zmiana



Walor Cena Zmiana Obroty (*)
(*) wartości w tys. zł.


Popularne artykuły

Nasza witryna używa plików cookies

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Zobacz naszą politykę prywatności

Zobacz dyrektywę parlamentu europejskiego

Zezwoliłeś na zapisywanie plików cookies na tym komputerze