ZUE liczy na dobrą przyszłość
- Utworzono: środa, 11, kwiecień 2018 08:46
ZUE to przedsiębiorstwo zajmujące się - podobnie jak Torpol i Trakcja - różnego typu pracami budowlanymi, modernizacyjnymi i remontowymi, które związane są z infrastrukturą kolejową, a po części też tramwajową i drogową. Chodzi w szczególności o projektowanie i konstrukcję linii elektroenergetycznych, ale nie tylko.
Najważniejszym klientem ZUE jet spółka PKP PLK S.A. Dla przykładu, w roku 2017 była ona odpowiedzialna za 41 proc. skonsolidowanych przychodów naszego emitenta. Drugim istotnym odbiorcą była gmina miejska Kraków (19 proc.).
Tak prezentuje się struktura grupy ZUE:
A jak prezentowały się jej rezultaty finansowe w minionym roku? Z pewnością lepiej niż wyniki Torpolu, ten bowiem poniósł straty na poziomach operacyjnym i netto. Z drugiej strony, kwoty, marże i wskaźniki ZUE w większości aspektów były słabsze niż w przypadku Trakcji PRKiI. Fakty te zostały zobrazowane m.in. w naszym raporcie zbiorczym, w którym uszeregowaliśmy te trzy spółki metodą Bordy.
Spójrzmy na tabelę wyników skonsolidowanych ZUE:
Lata 2014 - 2017 upłynęły w pełni na plusie, ale przyznać trzeba, że np. zyski netto za lata 2016 i 2017 były bardzo niskie. W szczególności w roku ubiegłym wykreowano tylko 233 tys. zł zarobku na czysto, tj. równowartość 0,05 proc. obrotów. Owszem, Torpol poniósł stratę (z ujemną marżą -3,6 proc.), niemniej Trakcja zanotowała dodatnią rentowność 2,33 proc.
Marża operacyjna ZUE silnie wzrosła r/r (z 0,04 proc. do 0,35), ale: po pierwsze, była i tak znacznie słabsza niż w latach 2014 i 2015; po drugie, w Trakcji wygenerowano w 2017 aż 2,8 proc.
Przychody ZUE za rok ubiegły to 465,3 mln zł, w skali rocznej podniosły się o 35,6 proc. Były jednak niższe niż w 2014 - 2015.
Spójrzmy na pozycje bilansowe:
Suma bilansowa to łącznie 502,2 mln zł. Z tego po stronie aktywów 31,6 proc. przypada na majątek trwały, a po stronie pasywów 58 proc. to zobowiązania. Zadłużenie - tak kwotowo, jak i proporcjonalnie - silnie wzrosło w stosunku rocznym. W finale 2016 długi stanowiły 42 proc. pasywów, teraz 58 proc. Sam w sobie nie jest to jednak jeszcze dramatyczny poziom. Trakcja ma 47 proc., Torpol aż 77 proc.
Wypłacalność natychmiastowa ZUE to 44 proc. - w tej kategorii przedsiębiorstwo wygrywa z konkurentami.Wskaźnik płynności bieżącej, co ciekawe, też jest nieco lepszy niż w Trakcji i Torpolu, choć z czysto teoretycznego punktu widzenia poziom 1,3 po prostu wypełnia podstawową normę.
ZUE, podobnie jak dwie pozostały grupy, spełnia złotą regułę bilansową, tzn. kapitał własny pokrywa aktywa trwałe. ROE i ROA wypadły w minionym roku słabo z uwagi na niski wynik netto. W Trakcji, dla porównania, zanotowano 4,1 proc. i 2,3 proc.
W maju 2017 kreślono na wykresie ZUE szczyty rzędu 12,50 zł. Zaraz potem uformowała się tendencja spadkowa - i to w formie kanału. U progu lutego 2018 ceny zeszły nawet do 5,54 zł. Następna faza to już konsolidacja na nieznacznie wyższych poziomach, ostatnio przy 6 zł.
Dodajmy na koniec, że zarząd z optymizmem patrzy na rok 2018, licząc na dobrą koniunkturę w budownictwie kolejowym i infrastrukturze miejskiej. Wchodzą zresztą w fazę realizacji kontrakty z aktualnej perspektywy unijnej. ZUE liczy też na sukcesy w przetargach, które prowadzone będą w związku z nowelizacją Krajowego Programu Kolejowego. Do 2023 roku na inwestycje w modernizację szlaków kolejowyh ma zostać przeznaczone w Polsce więcej niż 66 mld zł. W samym roku bieżącym PKP PLK planuje prace na 10 mld zł.
Adam Witczak
-
Popularne
-
Ostatnio dodane
Menu
O Finweb
ANALIZY TECHNICZNE
Odwiedza nas
Odwiedza nas 5718 gości