Marża brutto na sprzedaży
Wynik brutto na sprzedaży to najbardziej podstawowy rezultat finansowy, jaki osiąga przedsiębiorstwo - i jaki prezentuje w rachunku wyników (tzn. rachunku zysków i strat).
Wskaźnik pozycji przetargowej
Wskaźnik pozycji przetargowej to narzędzie, które bazuje na przynajmniej trzech innych wskaźnikach, odnoszących się do analizy aktywów obrotowych i płynności krótkoterminowej przedsiębiorstwa.
Kapitał własny i jego podwyższanie
Bilans przedsiębiorstwa dzieli się, jak wiadomo, na aktywa i pasywa. W istocie to zresztą dwie strony tego samego medalu - albo tej samej monety, które to porównanie bardziej pasuje do rozważań finansowych.
Wskaźnik koncentracji Kukuły
Wracamy dziś do jednego z ważniejszych zagadnień w statystycznej analizie trendów ekonomicznych i demograficznych. Mowa o tzw. koncentracji. Pytamy o to, czy dane zjawisko jest równomiernie rozłożone (np. na danym obszarze, choć teoretycznie nie musi tu chodzić o geografię).
Względny poziom rozwoju bez wzorca
Omówimy dziś tzw. wskaźnik względnego poziomu rozwoju bez wzorca. Jest to narzędzie z obszaru analizy wielokryterialnej, które umożliwia porównywanie obiektów (np. przedsiębiorstw) opisanych uprzednio przy pomocy pewnych kryteriów (np. wskaźników ekonomicznych).
Miary podobieństwa populacji
Załóżmy, że mamy dwie populacje. W teorii mogą to być bardzo dowolne struktury, ale dla ustalenia uwagi przyjmijmy, że chodzi o dwie zbiorowości ludzkie, np. społeczeństwa dwóch państw.
Regresja przedziałowa
Regresja liniowa to jedna z najprostszych i najbardziej popularnych metod sprawdzania czy też przybliżania zależności między zjawiskami, w tym np. trendu w czasie. Idea jest prosta - i już ją omawialiśmy na naszych łamach, np. w artykule o kanałach i wstęgach w analizie technicznej. Okazuje się bowiem, że niektóre narzędzia analizy wykresów (np. kanały Raffa) są powiązane z linią regresji, budowaną przy pomocy metody najmniejszych kwadratów.